اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده شبکه اشیا مطالب ویژه

اینترنت اشیاء صنعتی در پالایشگاه‌ها

اشنایدر الکتریک IIoT

داده‌ها محرک فرآیندهای گوناگون اطراف ما هستند؛ چه آگاه باشیم و چه نباشیم. گوشی‌های هوشمند که روزبه‌روز هم هوشمندتر می‌شوند داده‌ها را از دوربین‌ها و نقشه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی گردآوری می‌کنند. جاهایی که می‌رویم، ویدئوهایی که می‌بینیم، کلیک‌هایی که می‌کنیم و تبلیغاتی که به آن‌ها توجه نشان می‌دهیم همه‌روزه جمع‌آوری می‌شوند.

کلان‌داده‌ها را کدام فرآیندها جمع‌آوری می‌کنند؟ چگونه سازمان‌دهی و بررسی می‌شوند؟ نتایج آن چه‌طور بر کار و زندگی ما تاثیر می‌گذارد؟

اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) چیست؟
فناوری اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) همانند اینترنت اشیاء (IoT) است که داده‌ها را از واحدهای تولیدی و صنایع گردآوری می‌کند. این داده‌ها پس از تحلیل استفاده می‌شوند تا بتوان  تصمیم‌گیری‌های عملیاتی را در زمان کوتاه‌تری انجام داد. در حقیقت IIoT  در چرخه‌ی «اتصال، جمع‌آوری، تحلیل، عملیات» کارآیی و دقت را افزایش می‌دهد.

بسیاری از شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در پروژه‌های IIoT علاقه‌مند شده‌اند. از سوی دیگر شرکت‌های بسیاری نیز در طراحی و اجرای این‌گونه پروژه‌ها شکست خورده‌اند. سیسکو در گزارشی می‌گوید تقریبا 75% از پروژه‌های IoT نزدیک به شکست خوردن هستند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد نه تنها IIoT جذابیت خود را از دست نداده بلکه خواهان بیشتر نیز یافته است.

اینترنت اشیاء صنعتی با بهره گرفتن از نرم‌افزار یکپارچه‌ی پیشرفته می‌تواند جلوی ازکار افتادن سیستم‌ها را بگیرد، فرآیندها را بهینه کند، همچنین به مدیران یاری دهد تا تصمیمات دقیق‌تری بگیرند. چنین نرم‌افزاری را می‌توان برای هر کارخانه‌ای با هر ساختار تولیدی ویژه‌ای که دارد طراحی و پیکربندی کرد.

چرا اینترنت اشیاء صنعتی
مطابق تخمین 60% از پالایشگاه‌های اصلی دنیا با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. یکی از دلایل مهم چنین وضعیتی این است که مدیران مجموعه به داده‌های مستند و قابل اتکا دسترسی ندارند. که آن نیز به‌نوبه‌ی خود به‌دلیل ناتوانی در تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزارهایی است که به‌کار می‌گیرند.

 

صنایع و IIoT

هم‌اکنون استفاده از IIoT در داخل پالایشگاه‌ها به‌سرعت توسعه می‌یابد. تصویر بالا نشان می‌دهد که صنعت نفت‌وگاز بیشتر از سایر صنایع در IIoT سرمایه‌گذاری می‌کند. زیرا در این صنعت بهره‌گیری از اینترنت اشیاء در کوتاه‌مدت و درازمدتی فوایدی برجای می‌گذارد که باعث بهینه‌سازی چشمگیری می‌شود. اکنون به‌دلایل زیر زمان استفاده از اینترنت اشیاء صنعتی فرا رسیده است:

  • درخواست بازار برای عملکرد هرچه بهینه‌تر.
  • مقرون‌به‌صرفه شدن استفاده از شبکه‌ی اینترنت.
  • وجود بستر کلان‌داده برای گردآوری و ذخیره‌ی حجم زیادی از داده‌ها.
  • امکان استفاده‌ی گسترده از تجهیزات هوشمند بی‌سیم.
  • استفاده گسترده از تجهیزات قابل حمل مانند گوشی و تبلت و انواع فناوری‌های پوشیدنی.

ارزشمندی راهکارهای مبتنی بر IIoT تنها به گردآوری حجم زیاد داده نیست؛ راهکار IIoT فرآیندی است متشکل از اتصال چیزها و جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها که در نتیجه‌ی آن می‌توان برای افراد و اموال و کارکردها تصمیم‌های درست‌تری گرفت.

مزیت‌های IIoT:
فواید IIoT در تمامی بخش‌های پالایشگاه به‌طور عملی اثرگذار است؛ از طراحی و مهندسی گرفته تا تعمیر و نگه‌داری. IIoT از همه‌جا داده‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند و بر روی تمامی پلتفرم‌های کاربردی اجرا می‌شود. چند مورد زیر از مزایای از آن است:

  • کاهش هزینه‌ها.
  • کاهش زمان تحویل محصول به بازار.
  • افزایش بازده کلی مجموعه.
  • افزایش انعطاف‌پذیری با توجه به شرایط کاری و نیاز بازار.
  • افزایش پایایی کسب‌وکار.

در مطالب بعدی درباره‌ی IIoT و تاثیر آن بر صنایع مختلف بیشتر خواهیم گفت.

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *