تماشاخانه رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

از بین بردن نویز مراکز داده با استفاده از سرمایش مایع (تصویری)

روش صفحات سرد یا سرمایش مستقیم چیپ

ترافیک صدا در کره زمین بسیار بالا رفته است برخی از این صدا ها آرامش بخش و خوشایند است اما معمولا بیشتر آنها اینگونه نیست. در مناطق شهری معمولا میزان ثابتی از نویز حاصل موتور خودروها می باشد. در مناطق دور از شهر اگرچه نویز موتورها کمتر می شود و لی وسایلی چون ماشین چمن زنی ، ماشین های برف روب و … نیز صداهای ناهنجار تولید می کنند. در شرایط آب و هوایی گرمتر نیز بخصوص در نزدیکی سواحل، شنیدن صدای بلند موتورهای هارلی دیویدسون آرامش این مناطق را معمولا به هم میریزد.

حال اگر شما از افرادی که از خودروهای برقی استفاده می‌کنند باشید برخلاف موتورهای با سوخت فسیلی، اینگونه خودروها تقریبا بی‌صدا هستند. دستگاهای چمن زنی برقی نیز که با استفاده از باتری‌های کارآمد یون-لیتیومی صدای بسیار کمتری  تولید میکنند. شاید غیرقابل باور باشد که هارلی دیویدسون نیز اعلام نموده که مشغول کار بر روی موتورهای برق می‌باشد. علاوه براین، آزمایش‌های موفقیت‌آمیز متعددی نیز بر روی هواپیماهای برقی که قادر به پرواز تا بیشتر 2000 کیلومتر هستند انجام شده و گمان میرود که تا سال 2024 به صورت تجاری مورد استفاده قرار گیرند.

به نظر می رسد میتوان نتیجه گرفت که جهان رو به آرام شدن و تولید کمتر نیوز  پیش می‌رود.

تولید نویز در مراکزداده معمولی

مراکز داده به تولید میزان نویز زیاد معروف هستند. اگر تا به حالا به یک مرکزداده مراجعه کرده باشید میزان صدای ناخوشایندی که در آن تولید می شود واقعاً آزاردهنده است. اینگونه مراکز داده دارای رنج نویزی بین 75 دسی بل تا 95 دسی بل می‌باشند. در مقام مقایسه یک صحبت معمولی دارای 60 دسی بل و یک ماشین چمن زن قوی میزان 90 دسی بل و یک جت در حین برخاستن از زمین میزان 140 دسی بل تولید صدا می‌کند.

دولت ها معمولا استانداردهای را برای نویز در محل کار تعیین نموده است که این استانداردهای معمولا برای میزان نویز 85 دسی بل  و بالاتر می‌باشد.

صداهای مرکز داده از کجا می‌آیند؟ سرورهای خود عامل تولید نویز می‌‌باشند که بیشتر ناشی از فن های دور بالای آنها است. اما بیشترین میزان تولید نویز ناشی از تجهیزات HVAC  مثل فن‌ها ، کندانسورها، کمپرسورها  و اواپراتورها می‌باشد. البته به منظور کاهش میزان نویز می‌توان کارهایی انجام داد مثل کاشی های عایق صوت بر روی سقف و  دیوارهای مرکز داده نصب شود. با این وجود مراکز داده امروز (کوچک یا بزرگ) محیطی با نویز بالا می باشد.

فناوری سرمایش مایع  راهی برای کمینه کردن نویز مرکزداده

چه اتفاقی می‌افتد اگر تمامی نویز سرورهای فن  و تمامی نویزهای تجهیزات سرمایش از بین برود ؟ می توان گفت تقریبا مرکز داده بی‌صدا می‌شود. آیا امکان این امر وجود دارد. این هدف بزرگ با استفاده از سرورهای سرمایش مایع تقریبا دست یافتنی شده است. این نوع سرورها مزایای بسیاری دارند که یکی از آنها کاهش میزان نویز می باشد.  سرورهای با سرمایش مایع فن ندارند و در نتیجه نویزی نیز ندارند . دو نوع متفاوت از این سرورها وجود دارد : سرورهای غوطه ور- سرورهای صفحات سرد.

در فناوری سرورهای غوطه ور، سرورهای درون مایع قرار گرفته و در نتیجه گرما خارج می‌شود. این مایع در اطراف سرور گردش نموده و گرمای تولیدی به مبدل های گرمایی توسط مایع موجود انتقال داده می‌شود.

در نوع صفحات سرد یا سرمایش مستقیم چیپ، مایع (معمولا آب) به صفحه‌ای که به پشت ریزپردازنده موجود در سرور متصل می باشد رسانده می‌شود. هر دو این روش‌ها به منبع آب سردی که در بیرون ساختمان وجود دارد وابسته هستند. میتوان گفت به تمامی فن‌های پر صدا، کندانسورها و کمپرسورها و تجهیزات مشابه دیگر نیازی نیست.

گسترش فناوری، صداهای ناهنجار که هر روزه با آن مواجه هستیم را حذف می کنند و می توان با استفاده از سرمایش مایع به رویای یک مرکز داده بی صدا بسیار نزدیک شد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *