تماشاخانه رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

تاثیر استخراج بیت‌کوین بر پیشرفت صنعت مراکزداده (تصویری)

استخراج بیت کوین

طی سالیان اخیر صحبت از بیت‌کوین و پول‌های دیجیتال بسیار شنیده می‌شود. این پول‌ها بر بستر بلاک‌چین استخراج می‌شوند. استخراج بیت‌کوین و پول‌های دیجیتال دیگر و همچنین تراکنش‌های که انجام می‌شود مبتنی بر پروتکل‌های خاصی می‌باشد که این پروتکل‌ها معمولا برای پول‌های مختلف متفاوت است.

اگرچه تمامی کشورها هنوز بیت کوین را قانونی اعلام ننموده‌اند، اما در بسیاری از کشورها استفاده از این پول دیجیتال رواج پیدا کرده است. یکی از بهترین کشورها برای معامله با بیت‌کوین ایالات متحده می‌باشد. در این کشور بسیاری از خورده‌فروش‌های صنف‌های مختلف اعم از جواهرات ، محصولات صنعتی ، مدلینگ، الکترونیک ، کتابفروشی ها و … با بیت‌کوین معامله می‌کنند.

این حجم بزرگ از معاملات و نقل و انتقال پول و همچنین پیش‌بینی‌ها بزرگ درباره آینده پول‌های دیجیتال، مشوق سرمایه­گذاری‌های بزرگ در این حوزه شده است. از طرف دیگر گسترش بیت‌کوین به سخت‌افزارهای پیش‌رفته و با عملکرد فوق العاده نیاز دارد تا بتواند الگوریتم ها را باسرعت هرچه بیشتر حل نموده و  بیت‌کوین یا تراکنش جدید را استخراج نماید. از این رو درخواست تجهیزات ماینینگ هر روز بیشتر می‌شود. نیاز به این تجهیزات به معنای دیگر نیاز به مراکزداده مجهزی می‌باشد تا این حجم انبوه سخت‌افزارها را در خود نگهداری نموده و شرایط مناسبی چه از نظر برق‏ و چه از نظر‏ سرمایش و … داشته باشد.

امروزه نوآوری‌های گسترده‌ای در این زمینه شده است. مراکز داده غوطه‌ور یکی از این نمونه‌ها می‌باشد. در این مراکز داده از تکنیک سرمایش مستقیم مایع برای تجهیزات توان‌بالا استفاده می‌شود.

استفاده از مایع در سرمایش مستقیم تجهیزات مراکزداده توسط شرکت هایی مانند Intel و SG قبلا انجام شده‌ است. اما برای نخستین بار این فناوری برای سرمایش در سخت‌افزاهای مایننیگ بیت‌کوین توسط شرکت ASICMiner استفاده شده است. این شرکت از مایع Novec 1230 در این سرمایش مستقیم استفاده می‌کند. در این فناوری تجهیزات مایننگ در تانک‌های بزرگی که این مایع درون آن است قرارداده می‌شود. همین که سخت‌افزار گرم می‌شود مایع اطراف آن حرارات سخت‌افزار را گرفته و تبخیر می‌شود. این بخار در قسمت بالا با برخورد به مبردهایی دوباره مایع شده و دوباره به درون مایع برمی‌گردد و این سیکل مرتبا تکرار می‌شود.

استخراج بیت‌کوین  نیاز به فعالیت رایانشی بسیاری دارد و در عمل مشابه یک ابررایانه عمل می‌کند. در نتیجه میزان برق زیادی نیز مصرف می‌کند. مراکزداده استخراج بیت کوین معمولا بین 1 مگاوات تا 5 مگاوات توان دارند.

استفاده از سرمایش مایع در مرکز داده یک هدفی که اکنون انجام نشده باشد نیست بلکه در برخی مراکز داده و همچنین مراکز داده استخراج بیت‌کوین وجود دارد و طبق ادعای این مراکزداده می‌توان تا میزان 92 صفحه در هر تانک قرار داده شود. فراگیری رو به رشد بیت کوین، نیاز به مراکز داده با فناوری‌های جدید که ابداعات پیشرفته در زمینه تجهیزات رایانش سرمایش‏، طراحی و … را بیشتر می‌کند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *