اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده شبکه اشیا مطالب ویژه

ساختمان‌های هوشمند ؛ ساختمان‌های آینده (قسمت سوم)

Schneider EcoStrxuxre Building

این سومین مطلب درباره‌ی تکامل فناوری‌هایی است که در ساختمان‌ها برای ظهور و گسترش هوشمندسازی به‌کار می‌روند. در دو بخش قبلی به فناوری‌های ساختمان‌های قدیمی و امروزی اشاره کردیم. در اینجا به فناوری‌هایی می‌پردازیم که در ساختمان‌های هوشمند آینده استفاده خواهد شد.

وقتی به ساختمان‌های هوشمند آینده می‌اندیشیم یک چیز روشن به‌نظر می‌رسد و آن این است که ساختمان‌ها در ده سال آینده به‌شکل گسترده‌ای به شبکه‌ی جهانی اینترنت متصل خواهند بود. در سال 2014 در حدود 16% از ساختمان‌ها به اینترنت متصل بوده‌اند. این میزان در سالیان اخیر افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد با توجه به رشدی که دارد در سال 2025 به میان 50% برسد. یعنی 50% از تمامی سیستم‌های ساختمانی و تجهیزات مستقر در آن‌ها به اینترنت متصل خواهند بود.

 

ساختمان های آینده

به‌شکل روزافزونی بیشتر به اینترنت اشیاء و ساختمان‌های هوشمند به‌عنوان حوزه‌ی جدیدی از کسب‌وکار توجه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بازار IoT برای ساختمان‌های تجاری در هر سال حدود 25% رشد داشته باشد. انتظار می‌رود در سال 2020 نزدیک 25 میلیون دستگاه به شبکه‌ی اینترنت متصل باشند و برآورد می‌شود ارزش بازار آن به 85 میلیارد دلار برسد.

انقلاب ساختمان‌های هوشمند هم‌اکنون در میانه‌ی راه است. ساکنان ساختمان‌ها خواهان آن هستند که بر فضاها کنترل بیشتری داشته باشند و با استفاده از برنامه‌های گوناگون هرچه بیشتر بر تمامی وجوه زندگی و محیط پیرامونی خود مسلط شوند. از سوی دیگر توسعه‌دهندگان تلفن‌های هوشمند و فناوری‌های مبتنی بر ابر (همچون IoT) امکانات گسترده‌ای را برای جمع‌آوری اطلاعات و به‌اشتراک گذاشتن آن‌ها ایجاد کرده‌اند. این روند تاثیر زیادی بر مسیر توسعه‌ی ساختمان‌های هوشمند گذاشته است.

پویاتر شدن ساختمان‌ها امکانات بیشتری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری، همچنین برای بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به ساکنان فراهم می‌کند. به‌زودی برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ آرزوی داشتن مکان کاری یکپارچه دست‌یافتنی خواهد شد. این برای بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه‌های مختلف صنعتی به‌حقیقت می‌پیوندد و مزایای ارزشمند آن اثبات خواهد شد.

کسب‌وکارهای مختلف با توجه به فعالیت‌های مالی کنونی و آینده‌ی خود به ارزشمندی اتصال به شبکه جهانی پی‌برده‌اند. 70% از تصمیم‌گیرندگان در این شرکت‌ها از ارزش IoT درکسب‌وکار خود کاملا آگاه شده‌اند و 63% از سازمان‌ها برنامه‌هایی در دست دارند تا از IoT برای تحلیل بهتر رفتار و بهبود سرویس‌ها استفاده کنند.

چنین به‌نظر می‌رسد که چالش آینده برای مدیران تاسیسات و صاحبان ساختمان‌ها این خواهد بود که فهم خود را درباره‌ی تحلیل و استفاده از داده‌های ساختمان‌های هوشمند که مملو از دستگاه‌های متصل به شبکه هستند هرچه بیشتر افزایش دهند. مدیریت ساختمان‌ها در تسهیل این کار می‌بایست از سیستم‌های مدیریت ساختمان‌های متصل استفاده کند. این سیستم‌ها در ساختمان‌های هوشمند آینده نقش ستون فقرات را خواهند داشت.

این سیستم‌های مدیریت در درجه‌ی اول باید راهکار مناسبی برای پیچیدگی‌های مربوط به اتصال هم‌زمان وسایل و تجهیزات مختلف پیدا کنند. دیگر این‌که چالاکی و ظرفیت لازم را برای طرح توسعه‌ی ساختمان‌ها یا اضافه کردن دستگاه‌های جدید داشته باشند.

اشنایدر الکتریک با توجه به اهمیت فناوری‌های متصل به‌هم در ساختمان‌ها، بخشی از پلتفرم EcoStruxure را به مدیریت ساختمان‌های هوشمند اختصاص داده است. اطلاعات بیشتر درباره EcoStruxure Building را در اینجا مطالعه کنید.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *