انتخاب سردبیر مقاله‌ها

وقت نوسازی زیرساخت مرکزداده است

وقت نوسازی زیرساخت مرکز داده است
وقت نوسازی زیرساخت مرکزداده است

وقت نوسازی زیرساخت مرکزداده است

آیا زیرساخت مرکزدادهٔ شما می‌تواند نیازهای جدید را برآورده کند؟

مرکزداده‌ای که چابک و سریع و مقیاس‌پذیر نباشد، دایناسور است! در این زمانه که دنیای فناوری با سرعتی شگفت‌آور پیشرفت می‌کند، همچنان که همیشه چنین بوده است، مراکزداده برای بهینه نگه‌داشتن عملکردشان، غیر از افزایش تعداد سرور رک‌ها باید کارهای دیگری نیز انجام بدهند. باید راهی برای نوسازی زیرساختشان و سازگارکردن آن با فناوری روز پیدا کنند تا بتوانند به درخواست بازار پاسخ بدهند.

قبل از همه‌گیری کرونا، دنیای ما داشت تغییر می‌کرد تا همه‌چیز را در تجارت و اقتصادِ عمومی دیجیتالی کند. وقتی شیوع کرونا به‌سرعت شتاب گرفت، بسیاری از مراکزداده آماده نبودند تغییرات لازم را با چنین سرعتی پیش ببرند. روشن است که در چند سال یا تا دههٔ آینده، انجام کارها هرچه بیشتر و به‌شکل بازگشت‌ناپذیر به محیط دیجیتال منتقل خواهد شد. بنابراین مراکزداده ناچار با مسئله‌ای روبه‌رو هستند: اینکه آیا می‌خواهند تکانی بخورند و نوسازی را آغاز کنند؟ می‌خواهند بالاخره دست‌به‌کار بشوند و زیرساخت فیزیکی را در همان فضایی که دارند روزآمد و مدرن کنند؟

چرا بیشتر مراکزداده می‌باید زیرساخت خود را روزآمد کنند؟

مراکزداده معمولاً به‌دلایلی همچون زیرساخت‌های جزیره‌ای (Siloed Infrastructure) و نداشتن سیستم‌ها و ابزارهای پیشرفتهٔ مدیریت زیرساخت، ناچار می‌شوند تلاش کنند تا بتوانند خواسته‌های امروزی را برآورده سازند. اگر هم چنین نرم‌افزار مدیریت زیرساختی داشته باشند، سخت‌افزارهای قدیمی‌شان ممکن است نتوانند به‌خوبی با آن کار کنند.

در مرکزداده‌ای که به فرایندهای دستی قدیمیِ ناکارآمد و ناسازگار اعتماد کند، ریسک بُروز مشکلات بسیار بیشتر می‌شود. سایت Data Center Dynamics دراین‌باره می‌گوید:

وقت نوسازی زیرساخت مرکز داده است

«مراکزدادهٔ قدیمی برای اینکه خطر اختلال در کسب‌وکارشان را به کمترین مقدار برسانند، باید یا روزآمد شوند یا بخش فاوای خود را به خدمات ابری یا به مراکزدادهٔ اشتراک مکانی (Colocation) برون‌سپاری کنند. مراکزی که هنوز نوسازی را عقب می‌اندازند، نمی‌توانند از پیشرفت‌های فناوری بهره‌مند شوند. بهره‌گرفتن از پیشرفت‌ها، مدیریت مرکزداده را ساده‌تر و کارآمدتر و هزینهٔ عملیاتی را بهینه می‌کند. هزینهٔ عملیاتی را روزآمد شدنِ تأسیسات با پرداختن به بهبود فرایندها و بروزرسانی و تعویض سخت‌افزارها کاهش می‌دهد. این کار به کاهش‌دادن حوادث وخیم و خرابی‌هایی که باعث ازکارافتادگی بخش فاوا و نرم‌افزار می‌شوند بسیار کمک می‌کند. الزامات جدید کسب‌وکار ممکن است بدین معنی باشد که شاید امروزه نیازهای زیرساخت فیزیکی بسیار کمتر از آن است که در هنگام ساختن تاسیسات به آن نیاز بوده است.

وقتی این‌ها را در کنار بهبود احتمالی بهره‌وری بگذاریم که از زیرساخت مدرن و ابزارهای مدیریتی‌اش به دست می‌آید، بهای تمام‌شدهٔ واقعی مرکزداده‌ای که تازه مدرن‌شده، اغلب کمتر از آن از کار درمی‌آید که پیش‌بینی کرده‌ایم.»

مراکزداده می‌باید زیرساخت فیزیکی خود را ارزیابی کنند

اگر استثنا نباشید، دور از ذهن است که توانسته باشید زیرساخت مرکزداده را در آن هنگامی که می‌ساخته‌اید، متناسب تقاضای امروزی طراحی کرده باشید. گرچه از چند دهه پیش دربارهٔ مقیاس‌پذیری صحبت می‌شود، ولی برای انجام آن می‌باید از وضعیت آینده آگاه بود که کار بسیار دشواری است. بنابراین با فرض اینکه در این کار استثنا نیستید، اکنون باید بی‌درنگ به ارزیابی زیرساخت فیزیکی خودتان بپردازید.

برای انتقال‌دادن حجم و اندازهٔ بسیار زیاد داده آن‌هم با سرعت صاعقه، چنانکه مشتریان می‌خواهند، به راهبرد مشخصی برای زیرساخت فیزیکی نیاز است. بسیار مهم است در حالی که مرکزداده بتواند درخواست مشتریان امروزی را مطمئن و بهره‌ور برآورده کند؛ به‌خوبی چابک و به‌سرعت مقیاس‌پذیر باشد. سرمایه‌گذاری در سیستم‌های جدید مدیریت زیرساخت فیزیکی مرکزداده (DCIM) که به نظارت و مدیریت و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها کمک می‌کند، در طولانی‌مدت بازگشت سرمایهٔ (ROI) بسیار خوبی دارد.

نرم‌افزار پیشرفتهٔ مدیریت زیرساخت فیزیکی (DCIM) و پشتیبانی فناوری، برای ردیابی روشمندِ تجهیزات قدیمی و نگهداری و تعمیر به‌موقع آن‌ها و برای تشخیص کم‌شدن بازده دستگاه‌ها بهتر عمل می‌کند. همچنین کمک می‌کند تجهیزات قدیمی را به‌موقع تعویض کنید؛ پیش از آنکه در بزنگاهی از کار بیفتند که بسیار ضرورت دارد درست کار کنند. چنانکه هر مدیر مرکزداده‌ای می‌داند، چه فقط چند رک از تجهیزات داشته باشید چه چندین ردیف در دالان‌های متعدد، برای فراهم‌کردن بهره‌وری و عملکرد مناسب، داشتن نظارت و ردیابی آسان ضرورت دارد.

اگر از زیرساخت تأسیسات و عملکرد آن آگاهی بهتری داشته باشید، می‌توانید مشخص کنید کدام تجهیزات لازم است فوراً جایگزین شوند. همچنین اگر می‌خواهید هزینه را کاهش بدهید، خواهید دانست چه کارهایی را می‌توانید فعلا انجام ندهید. بدین ترتیب می‌توان در بازار رقابتی، مرکزداده را باموفقیت و به‌شکل مقرون‌به‌صرفه راه‌اندازی کرد. از سوی دیگر در نظر داشته باشید که اگر تجهیزات قدیمی را به‌تدریج از رده خارج نکنید، کم‌کم هزینهٔ نگهداری‌شان بیشتر از ارزش پولی‌شان می‌شود. بهره‌گرفتن از سیستم مدیریت زیرساخت فیزیکی قدرتمند (DCIM)، این کار را آسان‌تر می‌کند و در نهایت نیز به مرکزداده یاری می‌رساند که هرچه بیشتر بهینه‌مصرف باشد.

به‌روزرسانی زیرساخت امنیتی مرکزداده

حملات سایبری اکنون بیشتر از گذشته شده است. همگیِ کسب‌وکارها و افراد، همیشه در معرض دزدی اطلاعات حساس هستند. امروزه بدافزارها حتی نسبت به سه سال پیش بسیار پیچیده‌تر شده‌اند. اگر مراکزداده این تهدیدهای امنیتی را برطرف نکنند، در برابر حملات سایبری یا مشکلات امنیتیِ دیگر بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند. از آنجا که امنیت بخش مهمی از الزامات است، هر مرکزداده‌ای می‌باید برای دست‌یافتن به زیرساخت مدرن سرمایه‌گذاری کند تا امنیت خود را بهبود بخشد.

اشنایدر الکتریک توضیح می‌دهد در هنگام نوسازی زیرساخت مرکزداده، چه راهبردهای امنیتی را باید در نظر گرفت:

وقت نوسازی زیرساخت مرکز داده است

«دادهٔ مشتری باید با کلیّت سیستم فناوریِ تأسیسات (Ecosystem) محافظت شود تا امنیت محیط سایبری و محیط فیزیکی تضمین باشد. برای مشخص‌کردن فهرست دارایی‌هایی که به آن‌ها نیاز هست، اغلب از نرم‌افزارهای «به‌عنوان سرویس» (SaaS) استفاده می‌شود که مبتنی بر محصولات مدیریت دارایی همچون EcoStruxure™ IT اشنایدر الکتریک هستند. کارکنان مرکزداده به‌سادگی می‌توانند از روی نمایشگر تلفن هوشمند خود، به همهٔ دستگاه‌های شبکه دسترسی داشته باشند. هشدارها بسته به اینکه گیرنده در کدام گروه از کاربران باشد، هر پنج دقیقه یک بار ارسال می‌شوند. مدیران همچنین می‌توانند از محیط داشبورد وارد شوند و هرگاه نیاز باشد، بی‌درنگ به دلیل هشدار رسیدگی کنند یا به عیب‌یابی دستگاه‌ها بپردازند.»

مدرن‌سازی مرکزداده را عقب نیندازید

با اینکه بودجهٔ فاوای مراکزداده بسیار کاهش یافته و فراهم‌کردن پول ممکن است کار دشواری باشد، اولویت اول را باید به به‌روزرسانی زیرساخت داد. هر مرکزداده‌ای ویژگی‌های خودش را دارد؛ این نکته به‌همراه محدودیت‌هایی که انواع تجهیزات قدیمیِ موجود و مقدار بودجهٔ در دسترس تحمیل می‌کند، در تعیین رویکردی که برای نوسازی انتخاب می‌شود تأثیرگذار است. ولی کار را نباید عقب انداخت. باید زیرساخت را به‌روز کرد: یا با کنارگذاشتن تدریجیِ تجهیزات قدیمی یا یکباره با بازسازی اساسی. سیستم DCIM را باید به تأسیسات آورد تا کمک کند که مرکزداده هرچه مؤثرتر و کارآمدتر برای پاسخگویی به درخواست‌های جدید آماده باشد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 ـ Now is the Time to Modernize Data Center Infrastructure

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *