مقاله‌ها

مرکزدادهٔ گنبدشکل با طرح ویژهٔ ژئودزیک: کاهش چشمگیر مصرف آب و برق

مرکز داده گنبدشکل با طرح ویژهٔ ژئودزیک: کاهش چشمگیر مصرف آب و برق
مرکزدادهٔ گنبدشکل با طرح ویژهٔ ژئودزیک: کاهش چشمگیر مصرف آب و برق

مرکزدادهٔ گنبدشکل با طرح ویژهٔ ژئودزیک: کاهش چشمگیر مصرف آب و برق

طرح مرکز داده شرکت سروردامس (ServerDomes) با گنبد ژئودزی
مرکزداده با گنبد ژئودزی

شرکت سروردامس (ServerDomes) برای ساخت مرکزداده، طرح ویژه‌ای با گنبد ژئودزی (Geodesic Dome) دارد که آن را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است. آن‌ها اکنون با یک شرکت مکزیکی قرارداد بسته‌اند تا با این طرح در مسیر فیبر تاریک (Dark Fiber) خودش مرکزداده بسازد.

سروردامس (تأسیس ۲۰۱۲) اولین بار در سال ۲۰۱۴ در شهر هیلزبورو (Hillsboro, Oregon) یک مرکزداده با پوشش گنبد ژئودزیِ آلومینیمی ساخت. در این مرکزداده که از جریان همرفت طبیعی برای سرمایش سرورها استفاده می‌کرد، از HVAC، هواکش، رطوبت‌‌گیر، چیلر، CRAC خبری نبود. سروردامس می‌گوید هر تأسیساتِ همانند که این روش را اجرا کند، ۲۷ درصد در مصرف برق و ۹۲ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد کرد.

طرح اصلی سروردامس مرکزداده‌ای است ۴ مگاواتی به‌مساحت ۷۴۳ متر مربع که در آن فقط ۰٫۲ مگاوات از برق به‌‌مصرف تجهیزات غیر از فاوا می‌رسد. هر ماژول استاندارد کلاس ۳ (Tier III) آن می‌تواند ۱۶۸ رک 52U را میزبانی کند.

گنبد پوشش آن برای جابه‌جایی هوا به درون و بیرون دریچه‌هایی دارد. شکل ایروفیل (Airfoil) در آن به بهبود تهویه کمک می‌کند؛ بسیار شبیه طرح لانه‌مرغی که شرکت یاهو و دیگران استفاده کرده‌اند. همچنین در پیرامون تأسیسات «گودال زیستی گیاهیِ» (Vegetative Bioswale) باغچه‌مانند دارد که به سرمایش و تصفیهٔ هوا کمک می‌کند.

مرکز داده گنبدشکل شرکت سروردامس (ServerDomes) با طرح ویژهٔ ژئودزیک

اکنون سروردامس با شرکت Fermaca Infraestructura قرارداد بسته تا در مکزیک مراکزدادهٔ گنبدشکل را در امتداد مسیر جدیدی از فیبر تاریک برپا کند. در این قرارداد شرکت Fermaca که توسعه‌دهندهٔ زیرساخت است، حق انحصاری استفاده از طراحی مرکزدادهٔ ویژهٔ گنبدشکل سروردامس را برای مشتریان خودش به دست آورده است.

شرکت زیرگروه Fermaca اکنون در کار توسعهٔ ۱٬۹۵۰ کیلومتر شبکهٔ فیبر تاریک است. این شبکه که از مرز ایالات متحده تا مناطق غربی و مرکزی مکزیک امتداد خواهد داشت، قرار است در سه‌ماههٔ چهارم سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی شود. فیبر تاریک (Dark Fiber) نوعی شبکهٔ فیبری اختصاصی است که تنها در اختیار یک سازمان است.

شرکت مکزیکی Fermaca می‌خواهد با این طراحی گنبدشکلِ سروردامس، در جای‌جای مسیر فیبر تاریک خودش مرکزدادهٔ پردازش محلی (Edge) راه بیندازد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

ServerDomes signs to deploy dome-shaped data centers along Mexican fiber route (September 07, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ سرمایش غوطه‌وری LiquidCool زیر گنبد مرکزدادهٔ ServerDomes

ـ مرکزدادهٔ زیرزمینی: طرح استارت‌آپ Eccus و شرکت APL

ـ معرفی ۱۸ مرکزدادهٔ پیشروی جهان

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *