اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده نقد و بررسی

UPS پیشرفته اشنایدر الکتریک تلفیقی از بازده مطلوب و سرعت بالا

UPS Galaxy VM - اشنایدر الکتریک

عملکرد اصلی انواع UPSها، قرار دادن انرژی الکتریکی در مدار، حین قطع منبع اصلی انرژی، می باشد. منتهی همیشه محدودیت های اقتصادی و محیطی مراکز داده، در نحوه استفاده از UPSها تاثیر می گذارند. به همین دلیل در UPSهای پرکاربرد مراکز داده، حالتی بنام Eco-Mode وجود دارد که نتیجه آن کاهش مصرف انرژی است ولی با قراردادن UPS در این حالت میزان حفاظت الکتریکی از تجهیزات الکتریکی نیز ناخواسته کم می شود.

نوع رایج UPSهای مراکز داده که تامین کننده خروجی KVA 10 و یا بالاتر می باشد، UPSهای آنلاین تبدیل دوگانه (Online Double Conversion) هستند. در این نوع UPS،  قبل از ورود انرژی الکتریکی به باتری ها، ولتاژ از حالت AC به DC تبدیل شده و سپس دوباره با استفاده از یک اینورتور به حالت AC تبدیل می گردد. (تبدیل دوگانه)

در حالت تبدیل دوگانه، خروجی DC از UPS توسط اینورتور به AC تبدیل گشته و یک جریان و ولتاژ عادی را برای مداری که از منبع اصلی انرژی جدا شده است را فراهم می آورد. بدلیل آنکه مدار همواره به اینورتور وصل می باشد هیچگونه افت جریانی در مدار رخ نداده و مدت زمان انتقال به UPS، نزدیک به صفر است.

در حالت Eco-Mode، یک سویچ بای پس (bypass) وجود دارد که با زدن آن مسیر تبدیل دوگانه از مدار خارج شده و باتری ها UPS به صورت مستقیم با ولتاژ ورودی مدار در ارتباط خواهند بود. دراین حالت UPS، عملکردی مشابه با UPSهای ساده Standby داشته و تبدیلات AC به DC و بالعکس تنها در مواقع ضروری انجام خواهد گرفت. می بایست اشاره شود در UPSهای ساده زمان قرارگیری باتری های UPSدر مدار نزدیک به صفر نبوده و مدار در حد چند میلی ثانیه با افت ولتاژ مواجه می شود.

می توان گفت حالت Eco-mode نسبت به حالت Double Conversion ، باعث استفاده بهینه تر از انرژی در UPS می شود. بازده مسیر بای پس، 98% الی 99% است در حالیکه بازده مسیر اینورتر 94% الی 97% می باشد. یعنی درحالت Eco-mode مصرف انرژی به میزان 2-3 % کاهش می یابد. اما نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که در حالت بای پس، حفاظت انرژی زیرساخت های IT مرکز داده نیز کاهش می یابد. UPS می بایست به صورت مداوم میزان قدرت موجود در مدار را چک کرده و با شناسایی مشکل به سرعت اینورتورها در مدار قرار بگیرند که این موضوع به طور کامل در حالت Eco-Mode اتفاق نمی افتد.

با توجه به پیچیدگی های تجهیزات و زیرساخت های مراکز داده و همچینین غیرقابل پیش بینی بودن برخی رفتارهای مرکز داده در مواقع افت قدرت در مدار، حالت Eco-mode برخی انتظارات حفاظت از قدرت در مراکز داده را تامین نمی کند. در حقیقت محدودیت  این حالت به خاطر میزان زمانی است که مدار با افت ولتاژ مواجه می شود. در برخی تجهیزات و مدارات پیچیده، این بازهزمانی از افت ولتاژ میتواند تبعات نامناسبی داشته باشد. این نقطه ضعف بزرگ، استفاده از حالت Eco-Mode را با محدودیتهای فراوان مواجه کرده است.

با توجه به اهمیت بحث میزان مصرف انرژی و همچنین حفاظت الکتریکی از تجهیزات در مراکز داده، اخیرا تحقیقاتی برای ارتقاء حالت Eco-Mode استاندارد در UPSهای انجام شده و محصولاتی بر همین مبنا به بازار عرضه شده است. در UPSهای  دارای حالت Eco-Mode ارتقاء یافته، عملکرد حفاظتی بسیار بهتر شده (زمانافت ولتاژ کمتر شده) و همچنین از نظر مصرف انرژی کاملا با حالت Eco-Mode استاندارد قابل مقایسه می باشد.

یکی از معتبرترین شرکتهای تولید کننده UPSهای مراکز داده، اشنایدر الکتریک می باشد که در نسل جدید UPSهای خود، حالت Eco-Mode ارتقاء یافته را قرار داده است. UPSهای خانواده Galaxy VM اینگونه می باشند. در حالت Eco-Mode استاندارد، اینورتور توسط مسیر بای پس کاملا  حذف می شود ولی در Eco-Mode ارتقاء یافته اشنایدر الکتریک، اینورتر به صورت موازی با مسیر بای پس قرار گرفته و هنوز به صورت فعال در مسیر باقی می ماند.

UPS Galaxy VM - اشنایدر الکتریک
UPS Galaxy VM – اشنایدر الکتریک

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *