اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

ده پردیس ابری برتر در رایانش ابری

ده پردیس ابری برتر در رایانش ابری
ده پردیس ابری برتر در رایانش ابری

پردیس ابری در حقیقت مکانی است که منزلگاه رایانش ابری می باشد. این پردیس ها، نمود فیزیکی شبکه بزرگ اینترنتی می باشد. هر کدام از این پردیس ها از چندین مرکز داده تشکیل شده است که به دلیل بزرگی و مصرف انرژی بالا در آنها معمولا در مناطق غیرشهری مستقر شده اند.

با گسترش و استفاده روز افزون شبکه های اجتماعی ، اینترنت اشیاء و کلان داده ها ( بزرگ داده یا داده عظیم )، پردیس های ابری نیز بزرگ و بزرگتر می شوند. صرف هزینه های میلیارد دلاری برای هر کدام از این پردیس ها، امری عادی برای شرکتهایی چون گوگل، اپل، مایکروسافت و یا فیسبوک شده است. در این نوشته به 10 نمونه برتر از این پردیس های ابری اشاره می شود :

10- پردیس ابری آمازون (Ashburn – Virginia)

بر اساس سیاستی که آمازون برای خود تعریف نموده است، این شرکت مراکز داده خود در پردیس های خیلی بزرگ مجتمع نمی کند. بلکه با توجه به بخش بندی های منطقه ای که نموده، در هر منطقه دسته هایی از مرکز داده دارد که کاملا از یکدیگر جدا و مستقل هستند. با این وجود باز هم بدلیل حجم بسیار بزرگ داده های شرکت، پردیس آمازون در شهر Ashburn  در شمال ایالت Virginia به عنوان یکی از بزرگترین پردیس های ابری شناخته می شود.

پردیس ابری آمازون در شهر Ashburn
پردیس ابری آمازون در شهر Ashburn

9 – پردیس ابری اپل ( Maiden- North Carolina)

اپل نسبت به دیگر شرکت های بزرگ فناوری، دیرتر به دارندگان پردیس های ابری اضافه شده است. این شرکت تا سال 2009 از مراکز داده کوچک استفاده می کرد تا اینکه در این سال با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری، پردیس Maiden واقع در غرب North Carolina را احداث نمود. امروزه پردیس های بزرگی در ایالتهای Oregon و Nevada و همچنین در کشورهای Ireland و Denmark به منظور تامین سرویس های جهانی خود مثل iTunes و iCloud در دست ساخت دارد. یکی از ویژگی های بزرگ پردیس Maiden استفاده از انرژی خورشیدی حاصل از مزارع خورشیدی متعلق به خود اپل می باشد.

پردیس ابری اپل
پردیس ابری اپل

8- پردیس ابری اکونیکس (Ashburn – Virginia)

اکونیکس Equinix از بزرگترین شرکت های تامین کننده مرکز داده و تجهیزات آن می باشد. اکونیکس در سال 1998 مرکز داده Ashburn را در شمال ایالت ویرجینیا را افتتاح نمود. با گسترش سرمایه گذاری شرکت های دیگر در Ashburn، اکونیکس نیز مرکز داده خود را گسترده کرده و به شلوغترین میزبان وب با داشتن 50 هزار متر مربع فضای تکنیکی تبدیل نمود. اکونیکس با اضافه کردن 40 هکتار به فضای اولیه روند رو به گسترش خود را ادامه داده است. این شرکت در نظر دارد طی ده سال آینده برای پردیس ابری Ashburn سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری انجام دهد.

پردیس ابری اکونیکس
پردیس ابری اکونیکس

7- پردیس ابری آژانس امنیت ملی (Bluffdale – Utah)

آژانس امنیت ملی آمریکا ، پردیس یوتا را با صرف 1.5 میلیارد دلار و با اختصاص فضای تجهیزاتی 90هزار متر مربع در Bluffdale واقع در ایالت یوتا احداث نمود. همان طور که مشخص است این پردیس عمومی نبوده و فقط برای کابردهای آژانس امنیت ملی است و در آن از بروزترین فناوری های مراکز داده استفاده می شود. برای سیستم سرمایش این مجموعه بزرگ روزانه 7500 متر مکعب آب مورد استفاده قرار می گیرد.

پردیس ابری آژانس امنیت ملی
پردیس ابری آژانس امنیت ملی

6- پردیس ابری واقعیت دیجیتال Digital Reality Ashburn – Virginia

Digital Reality بزرگترین غول تامین کننده مراکز داده برای شرکت های مختلف در دنیا است. این شرکت با داشتن بیش از 2 میلیون متر مربع مساحت تکنیکی مراکز داده درنقاط مختلف جهان، برای 30 بازار مختلف ارائه خدمات می کند. پردیس Ashburn برای شرکت هایی همچون آمازون، لینکدین و برخی شرکت های اقتصادی ارائه سرویس می کند.

پردیس ابری واقعیت دیجیتال Digital Reality
پردیس ابری واقعیت دیجیتال Digital Reality

5- پردیس ابری دوپانت فابروس (Ashburn – Virginia)

DuPont Fabros نیز همچون Equininx و Digital Reality از غولهای دارای مراکز داده بزرگ می باشد که سرویس های خود را به شرکت های فناوری، بانک ها و شرکت های اقتصادی ارائه می دهد. پردیس Ashburn از ساختمان های بزرگی تشکیل شده است که طول برخی از این ساختمان ها بالغ بر 350 متر می باشد. این پردیس در سال 2007 در نزدیکی پردیس شرکت Equininx ساخته شد. DuPont به زودی توانست مشتری های مناسبی مانند مایکروسافت، فیسبوک و Rackspace برای خدمات خود جذب کند.

پردیس ابری دوپانت فابروس
پردیس ابری دوپانت فابروس

4- پردیس ابری فیسبوک (Oregon- Prineville)

پردیس ابری فیسبوک واقع در Prineville در ایالت Oregon محل تولید پروژه رایانش باز (Open Computing Project) فیسبوک است. ماموریت این پروژه که امروزه به صورت سازمانی درآمده است، طراحی و به اشتراک گذاری طرحهای مراکز داده شرکت های مختلف می باشد. علاوه بر فیسبوک شرکت های بزرگی به این پروژه پیوسته اند از قبیل : اینتل ، اپل ، گوگل، مایکروسافت، لنوو، سیسکو و … . شاید در نظر اول ایده این پروژه که اشتراک گذاری رایگان طرح های مرکز داده می باشد مخرب به نظر برسد اما شرکت کنندگان این پروژه اعتقاد دارند که این امر باعث هرچه بیشتر شدن نوآوری در این زمینه خواهد شد. امروزه تمامی پردیس های ابری فیسبوک در این پروژه حضور دارند. پردیس Prineville از دو مرکز داده بزرگ تشکیل شده که مرکز داده سومی نیز در این مجموعه در دست ساخت می باشد.

پردیس ابری فیسبوک
پردیس ابری فیسبوک

3- پردیس ابری مایکروسافت (Boydton- Virginia)

همانطور که در بالا آمده است بسیاری از شرکت های بزرگ پردیس خود را در Ashburn ویرجینیا قرا داده اند. به طوری که این منطقه به دره مراکز داده (Data Center Alley) معروف شده است. مایکروسافت نیز در این منطقه پردیس هایی دارد ولی بزرگترین پردیس آن در مکان دیگری از ایالت ویرجینا قرار دارد. شهر کوچک Boydton با داشتن تنها 400نفر ساکن میزبان بزرگترین پردیس ابری مایکروسافت می باشد.

این پردیس در سال 2011 افتتاح گردید و به زودی و طی 4 مرحله گسترش یافت. مایکروسافت سرمایه ای نزدیک به 1.7 میلیارد دلار تا اکنون برای این پردیس هزینه کرده است. البته مایکروسافت با توجه به گسترش کسب و کار خود و خریدهای بزرگی که انجام داده است در بسیاری نقاط جهان مراکز داده دایر نموده است. این پردیس در طراحی خود ویژگی های منحصربه فردی داشته است و از هوای تازه نیز برای سیستم سرمایشی خود استفاده نموده است.

پردیس ابری مایکروسافت
پردیس ابری مایکروسافت

2- پردیس ابری گوگل (Council Bluffs – Iowa)

گوگل بدون شک بزرگترین استفاده کننده از رایانش ابری در دنیا می باشد. این شرکت برای کسب و کار بزرگ اینترنتی خود پردیس ها و مراکز داده بزرگی در سرتاسر جهان احداث و یا اجاره کرده است. بنا بر گزارش های گوگل این شرکت هرسه ماه مبلغ 2 میلیارد دلار برای زیر ساخت مرکز داده های خود هزینه می کند. پردیس ابری متعلق به گوگل واقع در ایالات ایوا بزرگترین مجتمع مرکز داده گوگل می باشد. گوگل در نظر دارد طی چند سال آینده مبلغ 1.5 میلیارد دلار صرف گسترش این پردیس نماید. Council Bluffs شهری با جمعیت 62000 نفر واقع در شرق رودخانه میسوری است. در ایالت آیوا علاوه بر گوگل فیسبوک و مایکروسافت نیز پردیس های ابری دارند.

پردیس ابری گوگل
پردیس ابری گوگل

1- پردیس ابری سوپرنپ سوییچ (Las Vegas – Nevada)

هیچ شرکتی، پردیسی بزرگتر از شرکت Switch نساخته است. SUPERNAP پردیسی با ویژگی های خاص است که حاصل نگاه خاص بنیانگذار شرکت Switch آقای Rob Roy می باشد. Switch در سال 2000  در لاس وگاس تاسیس شد و تامین کننده و ارائه دهنده تجهیزات مراکز داده ، فضاهای اشتراکی و ارتباطات راه دور می باشد. SUPERNAP دارای نوآوری های در زمینه کابین های جریان هوا و سرمایش چند حالته می باشد.

پردیس SUPERNAP  هم اکنون دارای 130 هزار متر مربع فضای فعال مرکز داده است. اگه چه Switch پرچم دار پردیس های بزرگ می باشد ولی اعلام کرده است که سوداهای بزرگتری در سر دارد. ساخت پردیسی با مساحت فعال 190 هزار متر مربع در Grand Rapids در میشیگان و پردیس دیگری در Reno در نوادا با مساحت فعال 600 هزار متر مربع از برنامه های این شرکت است.

در زیر تصاویر بیشتری از بزرگترین پردیس ابری جهان SUPERNAP نشان داده شده است.

 پردیس ابری سوپرنپ سوییچ
پردیس ابری سوپرنپ سوییچ

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *