اخبار کلان داده مطالب ویژه

رشد پایدار با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌ها پاک

انرژی های تجدیدپذیر

کسب و کارها با یک پارادوکس بحرانی روبرو هستند. بنا بر اداره اطلاعات انرژی امریکا (EIA) تا سال 2040 مصرف جهانی انرژی 28% افزایش خواهد یافت. عواملی همچون ادامه روند رو به رشد دیجیتالیزه شدن، افزایش جمعیت‏، شهرنشینی متمرکز‏، ادامه توسعه اقتصادی در کشورهای چین، هند، آفریقا و همچنین روند رو به گسترش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی باعث افزایش استفاده از انرژی شده است.

در همین زمان وجود خطرات تغییرات اقلیمی نیاز به این دارد که جامعه جهانی به سرعت و با حداکثر توان در جهت ممانعت از گرمایش زمان وارد عمل شود. بنابر توافق پاریس میزان افزایش دمای جهانی تا سال 2050 باید کمتر از 2 درجه سانتیگراد باشد.

مصرف سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی اعم از الکتریسیته، گرمایش، سرمایش و حمل و نقل به عنوان منبع اصلی باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای می شود که مسئول اصلی افزایش دمای جهانی می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد برای رسیدن به هدف گرمایش زیر 2 درجه می‌باید این مصرف سوخت‌های فسیلی بسیار کاهش پیدا کند.

اما پرسش اینجاست چگونه می توان دو ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای  و نیاز روز افزون به انرژی توامان قابل دستیابی باشد؟ جواب این سوال ساده می‌باشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های پاک.

انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های پاک نظیر انرژی باد‏، انرژی خورشیدی‏، انرژی زمین‌گرمایی‏ ، انرژی برق‌آبی، ذخیره‌سازی باتری‏، سلول‌های سوختی‏، سوخت‌های زیستی و غیره در طول 10 سال گذشته به شدت رشد داشته‌اند. این رشد با کاهش قیمت تمام شده به شدت افزایش یافته است. برعکس سوخت‌های فسیلی که نیاز به استخراج‏، حمل و نقل تصفیه و احتراق برای تبدیل به انرژی دارند انرژی‌های پاک به تمام معنا فناوری می‌باشند. یعنی مانند سایر فناوری‌ها با افزایش نیازمندی‌ها و همینطور افزایش بازده محصولات، قیمتهای کاهش می‌یابد.

نمونه اولیه برای این نمونه‌ها انرژی بادی است . بین سال‌های 2010 تا 2016 قیمت جهانی از 0.085 کیلوات-ساعت به 0.07 و حتی در برخی مناطق 0.03 کیلوات-ساعت کاهش یافته است. IRENA نتیجه‌گیری می‌کند که انرژی بادی هم اکنون یکی از ارزانترین منابع برای انرژی الکتریکی است. پیش بینی می‌شود تا سال 2020 قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر در حد قیمت سوخت‌های فسیلی خواهد رسید.

برای شرکت‌هایی که با پارادکس انرژی- کربن مواجه هستند این خبر خوبی است. با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های پاکی نظیر ذخیره‌سازی باتری و .. سازمانها می‌توانند هم مقداری در هزینه انرژی صرفه‌جویی کنند و هم میزان کربن کمتری را نیز در هوا انتشار دهند.

این پتانسیل انرژی‌های تجدید پذیر کسب و کارهای مختلفی را ترغیب نموده تا از آنها استفاده کنند . امروزه 140 شرکت از جمله اشنایدر الکتریک به گروه RE100 پیوسته‌اند. شرکت‌های که تعهد داده‌اند در آینده‌ای نزدیک 100% انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره ببرند. باید توجه داشت که در مجموع شرکت‌های بزرگ جهانی نیاز به بیش از 20 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر دارند.

برای اینکه شرکتی اقدام به جایگزینی انرژی های مصرفی خود با انرژی های تجدیدپذیر را نماید مقدمات و آگاهی‌های بسیاری لازم است. NEO Network  مکانی می‌باشد که می‌توان این فرایند را شروع نمود. یک جامعه جهانی از شرکت‌هایی که راه‌کارهای مبتنی بر انرژی های تجدیدپذیر و فناوری‌های پاک ارائه می‌دهد. NEO Network ابزارها و بازارهایی ارائه می‌دهد که شرکت‌ها می‌توانند با کمک آن راهبردی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای خود طراحی کنند و البته تمامی این خدماتNEO Network  رایگان می‌باشد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *