اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

مراکزداده از کوهستان تا دریا

بی‌شک انتخاب مکان مرکزداده تاثیر بسیار مهمی بر فاکتورهایی همچون پایایی[1] هزینه‌ی برق، امنیت، سرمایش و هزینه‌ی سرمایش، همچنین شکل ظاهری مرکزداده دارد. مکان برخی از مراکزداده بسیار متفاوت و حتی شگفت‌آور است؛ مرکزداده‌ای هستند که در معدن زغال سنگ متروک یا در دل کوه یا حتی در میان صحرا ساخته شده‌اند.

راهکار نروژی: جادادن مرکزداده در معدن

در کشور سردسیر نروژ نمونه‌های معروفی را می‌توان نشان داد که برای مکان مرکزداده از معدن متروک استفاده کرده‌اند. مرکزداده‌ی معدن لفدال (Lefdal) یکی از این نمونه‌ها است. شعار این مرکزداده چنین است: «ما ارزان‌ترین و امن‌ترین و سبزترین راهکار مرکزداده را در اروپا ارائه می‌دهیم.»

Lefdal-Mine data center

 

آقای مارک هورلی دبیر اجرایی اشنایدر الکتریک می‌گوید: «معدن متروک از نظر امنیت مکان بسیار مناسبی است. ساختار مقاومی در برابر انواع توفان و تندباد داد و دمای آن همیشه بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد باقی می‌ماند. حفاظت فیزیکی چنین مکان‌هایی نیز از ساختمان بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر است.»

از سویی چنین مکان‌های با چالش‌هایی نیز مواجه هستند. یکی از مهم‌ترین دشواری‌های آن‌ها تخلیه‌ی گازهایی است که تجهیزاتی همچون ژنراتور تولید می‌کنند؛ به همین دلیل نیز اغلب این تجهیزات بیرون از معدن مستقر می‌شوند.

در دل صحرا

فردی را تصور کنید که در صحرای داغ آفتاب می‌گیرد! این توصیف خوبی از مرکزداده سوپرنپ (Supernap) است که آن را در دل صحرای نوادا ساخته‌اند. جالب است که بدانید مالک آن شرکت Switch تاسیسات را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که 100 درصد در حالت به‌کار[2] باشد. سوپرنپ رکوردهای جالبی نیز دارد: اولین مرکزداده با رتبه‌ی 4 [3] و از نظر وسعت بزرگ‌ترین مرکزداده‌ی جهان.

Supernap data center

 

مدیر راه‌حل‌های جهانی مراکزداده اشنایدر می‌گوید: «در صحرا بودن سوپرنپ آن را از برخی حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل و آتش‌سوزی در امان نگه می‌دارد. از سویی شب‌های صحرای نوادا سرد است و ما توانسته‌ایم نزدیک به 75 درصد از سرمایش مرکزداده با سرمایش طبیعی فراهم کنیم.»

گوگل و مایکروسافت: راهکار دریا

در سال 2009 گزارش‌هایی خبر می‌داند گوگل قایق‌هایی می‌سازد که مرکزداده‌ای را در خود حمل می‌کنند. این کار در خلیج سانفرانسیسکو انجام می‌شد. بااین‌که 4 سال بعد گوگل این موضوع را رد کرد ولی این شرکت همیشه پروژه‌هایی در کنار دریا داشته است. مرکزداده‌ی گوگل در خلیج فنلاند به‌نام هامینا درواقع ساختمان آسیاب قدیمی است که اکنون به مرکزداده‌ی پیشرفته‌ای تبدیل شده است. استفاده از آب خنک دریا به‌مقدار زیادی از هزینه‌ی سرمایش این مرکزداده کاسته است.

Hamina-data-center

 

مایکروسافت نیز در سال 2015 از پروژه‌ی ناتیک (Natick) خود رونمایی کرد که درحقیقت زیردریایی مرکزداده بود. مایکروسافت اعلام کرد هدف از پروژه‌ی ناتیک ارزیابی سیستم سرمایش، پایایی، کنترل‌پذیری محیط، همچنین نحوه‌ی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دل اقیانوس است.

 به‌طور کلی می‌توان گفت مزایایی همچون کاهش هزینه‌ در بخش انرژی و سرمایش، همچنین محافظت از مراکزداده در برابر آسیب‌های طبیعی و انسانی باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها موقعیت‌های طبیعی را برای مکان مرکزداده‌ی خود انتخاب کنند.

[1] Availability

[2] Uptime

[3] Tear IV

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *