اخبار شبکه اشیا مرکزداده مطالب ویژه

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مراکزداده

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین

« هوش مصنوعی[1]» و « یادگیری ماشین[2]» دو اصطلاحی است که در برخی موارد به‌جای یکدیگر به‌کار می‌روند. این دو اصطلاح بر دو مفهوم جداگانه دلالت دارند و استفاده‌ی نادرست از آن‌ها اشتباه است. «هوش مصنوعی» بدین معنی است که ماشین یا سیستم بتواند در انجام وظایف و عملکردهای خود مطابق برنامه‌ریزی و داده‌هایی که در اختیار دارد هوشمند عمل کند.

از سویی « یادگیری ماشین » روند و راهکاری در سیستم‌های هوشمند است که با آن به‌شکل فزاینده‌ای خودگردان و خود تنظیم می‌شوند. به‌تعریف دیگر یادگیری ماشین عبارت است از قابلیت ماشین یا سیستمی که یادگیری و ارتقای عملکردها در آن بدون دخالت انسان انجام می‌گیرد. درحقیقت می‌توان گفت یادگیری ماشین حالت پیشرفته‌تری از هوش مصنوعی است.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

نسبت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در این نمودار ون مشخص می باشد.

 

امروزه برخی از انواع هوش مصنوعی به‌خدمت مرکزداده درآمده است. الگوریتم‌های برنامه‌ریزی‌شده در بخش‌هایی همانند UPSها و دستگاه‌ها سرمایش به‌کار می‌روند که به تجهیزات می‌گویند با تغییر شرایط چگونه عمل کنند. برای نمونه سیستم‌های کنترل سرمایش می‌توانند دریچه‌ها و فن‌ها و پمپ‌ها را برحسب شرایط با توجه به الگوریتم‌های منطقی تعریف‌شده تغییر دهند.

نمونه‌ی دیگر از کاربرد هوش مصنوعی در مراکزداده حسگرهایی هستند که در تجهیزات برق و سرمایش به‌کار می‌روند و داده‌های سودمند بسیاری از درون دستگاه و محیط پیرامون آن گردآوری می‌کنند. این داده‌ها در تنظیم عملکرد و واکنش‌های دستگاه استفاده می‌شوند. چنین داده‌هایی همچنین در سیستم‌هایی همانند سیستم مدیریت ساختمان[3]، پیمایش توان الکتریکی[4]، مدیریت زیرساخت مرکزداده[5] استفاده می‌شوند تا عملکردهای دیگری همچون روشنایی را تنظیم کند.

استفاده از یادگیری ماشین در مراکزداده به‌تازگی آغاز شده است ولی بیشتر در مرحله توسعه قرار دارد. اشنایدر الکتریک یکی از شرکت‌هایی است که در گسترش و یادگیری ماشین نقش موثری دارد. اشنایدر الکتریک بر این باور است که افزایش هوشمندی و خودکارسازی زیرساخت فیزیکی و سیستم‌های مدیریت چه در بخش عملکرد و چه در بخش مصرف انرژی به‌افزایش اطمینان‌پذیری و بازده مراکزداده خواهد انجامید.

اشنایدر الکتریک با ایجاد و گسترش EcoStruxure برای مدیریت و معماری سیستم‌های مرکزداده، خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان این حوزه معرفی نموده است. EcoStruxure در حقیقت پلتفرم و ساختاری باز است که مبتنی بر IoT می‌باشد. آنچه اشنایدر الکتریک با ارائه‌ی این پلتفرم دنبال می‌کند استفاده از امتیازات و قابلیت‌های تحلیل رایانش ابری، اینترنت اشیاء، همچنین کلان‌داده است. تلفیق این مفاهیم با هوش مصنوعی و درنهایت یادگیری ماشین باعث جهش‌های بزرگی در بسیاری از عرصه‌های زندگی انسانی خواهد شد. بی‌شک این پلتفرم  اطمینان‌پذیری و بهره‌وری انرژی را افزایش خواهد داد و از هزینه‌های عملکردی و نگه‌داری تاسیسات خواهد کاست.

با این وجود نباید انتظار داشت که هوش مصنوعی تمامی مشکلات را حل کند. هوش مصنوعی نمی‌تواند معجزه‌آسا مرکزداده‌ای سنتی را به مکانی بسیار پیشرفته و به‌روز با PUE بالا و دسترسی حداکثری تبدیل نماید. البته طراحی‌های اولیه‌ی به‌روز و استفاده از تجربه‌های موفق نقش اساسی در موفقیت هر مرکزداده‌ای دارند.

داده‌های جدیدی که گروه مرکزداده‌ی اشنایدر الکتریک به‌دست آورده است نشان می‌دهد که در 10 سال گذشته از راهکارهایی همچون ارتقای سیستم‌های UPS، فناوری‌های سرمایش به‌روز، همچنین تجربیات و طرح‌های موفق سرمایشی استفاده شده و هدررفت انرژی در زیرساخت‌های فیزیکی مراکزداده‌ی معمول نزدیک تا 80 درصد کاهش یافته است. نتیجه این‌که مراکزداده‌ی امروزی (برمبنای دلار بر وات) ارزان‌تر اداره می‌شوند.

انتظار می‌رود با استفاده از مفاهیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین روند پیشرفت تداوم یابد و در مراکزداده‌ی جدید شاهد میزان زیادی از کاهش انرژی و افزایش کارایی باشیم.

[1] Artificial Intelligence

[2]  Machine Learning

[3]  Building Management Systems

[4] Electrical Power Monitoring Systems

[5] Data Center Infrastructure Management Systems(DCIM)

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *