اخبار مرکزداده مطالب ویژه

پیش‌بینی بلومبرگ درباره استفاده از UPSهای مبتنی بر باتری‌های لیتیم ـ یون

باتری های لیتیم - یون

به‌گزارش نهاد مالی بلومبرگ پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد سریع استفاده از باتری‌های لیتیم ـ یون تا سال 2025 ادامه خواهد یافت. طبق پیش‌بینی این نهاد در آن سال 5٫6 گیگاوات ساعت از ظرفیت مراکزداده با بهره‌گیری از این نوع باتری‌ها پشتیبانی می‌شود. در مقایسه ظرفیت پشتیبانی باتری‌های معمولی اسید سرب (VRLA) در این سال 8٫3 گیگاوات ساعت خواهد بود.

ارقام بالا نشان می‌دهد که فناوری باتری‌ها جدید تا سال 2025 نزدیک به 40% از بازار مراکزداده را از آن خود می‌کند. از سویی قیمت باتری‌های VRLA کاهش چندانی نخواهد داشت درحالی‌که از قیمت باتری‌های لیتیم ـ یون به‌شدت کاسته خواهد شد. بدین ترتیب تقاضا برای باتری‌های لیتیم ـ یون در دهه‌ی آینده بسیار بیشتر از اکنون خواهد بود.

نرخ رشد استفاده از باتری های لیتیم – یون در مراکز داده

 

در گزارش بلومبرگ آمده است که علی‌رغم رشد استفاده از باتری‌های لیتیم ـ یون همچنان باتری‌های VRLA میزان بالایی از بازار مصرف UPSها را خواهند داشت و این فناوری نیز روزبه‌روز ارتقاء پیدا خواهد کرد. ولی در مراکزداده‌ی بسیار بزرگ (همانند مراکزداده فیسبوک، گوگل، آمازون) UPSهای لیتیم ـ یون سهم بیشتری در مقایسه با UPSهای VRLA خواهند داشت. دلیل این برتری بیشتر مربوط به صرفه‌جویی در انرژی است. زیرا کوچک‌ترین مقدار صرفه‌جویی در هر وسیله در مراکزداده‌ی بزرگ در مجموع صرفه‌جویی بزرگی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که 55% از ظرفیت پشتیبانی از مراکزداده‌ی بزرگ را UPSهای مبتنی بر باتری‌های لیتیم ـ یون به‌خود اختصاص دهند.

 

مقایسه نرخ رشد استفاده از باتری های لیتیم – یون در مراکز داده بزرگ با مراکز داده متوسط و کوچک

استفاده از فناوری باتری‌های لیتیم ـ یون مزیت‌های بسیاری دارد. مقاله‌ی «مقایسه‌ی باتری لیتیم ـ یون با باتری اسید سرب در مرکزداده» این موضوع را بررسی کرده است. تنها مشکل مهمی که هم‌اکنون برای این نوع از UPSها چالشی محسوب می‌شود گرانی هزینه‌ی اولیه برای تهیه آن‌ها است. در زیر برخی از مزیت‌های این نوع از UPSها بیان شده است:

  • دو برابر عمر مفید در مقایسه با باتری‌های VRLA.
  • تعمیر و نگه‌داری ساده‌تر.
  • قابلیت مدیریت بهتر که باعث افزایش کارآیی و پیش‌بینی‌پذیری و سلامت باتری می‌شود.
  • نیاز به سرمایش کمتر. چون باتری‌های لیتیمی کم‌حجم‌تر هستند برخلاف باتری‌های VRLA در دمای بالاتری کار می‌کنند بدون آن‌که از عمر مفیدشان کاسته شود.

تمامی این ویژگی‌ها از هزینه‌های کلی استفاده از باتری‌های لیتیم ـ یون می‌کاهد که درنتیجه علاقه‌ی صاحبان مراکزداده و دیگر بخش­های صنعتی‏ مالی و اداری را بیشتر کرده است.

اشنایدر الکتریک از پیشگامان تولید UPSهای لیتیم ـ یون است و هم اکنون محصولات متنوعی را (برای نمونه سری Galaxy VM) به بازار عرضه نموده است. در طی چند سال گذشته UPSهای لیتیم ـ یون اشنایدر الکتریک در بسیاری از شرکت‌های بزرگ شامل تامین‌کنندگان مراکزداده‌ی اشتراکی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی، محیط‌های صنعتی، حتی اتاق‌های سرور به‌کار گرفته شده‌اند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *