اخبار

ادغام‌شدن «دیپ‌مایند» و «برین»؛ دو زیرگروه هوش مصنوعی (AI) شرکت گوگل

ادغام‌شدن دیپ‌مایند (DeepMind) و برین (Brain)؛ دو زیرگروه هوش مصنوعی (AI) شرکت گوگل
ادغام‌شدن دیپ‌مایند (DeepMind) و برین (Brain)؛ دو زیرگروه هوش مصنوعی (AI) شرکت گوگل

ادغام‌شدن «دیپ‌مایند» و «برین»؛ دو زیرگروه هوش مصنوعی (AI) شرکت گوگل

شرکت گوگل زیرگروه «دیپ‌مایند» (DeepMind) خود را با بخش پژوهشی «برین» (Brain) ادغام کرد و نام آن را «گوگل دیپ‌مایند» (Google DeepMind) گذاشت. ساندرا پیچای (Sundar Pichai) مدیرعامل گوگل و آلفابت گفت: «گردآوردن این‌همه استعداد در یک گروه متمرکز و بهره‌مند بودن آن‌ها از منابع پردازشی گوگل، به پیشرفت ما در حوزهٔ هوش مصنوعی (AI) بسیار شتاب خواهد داد.»

جف دین از برین و دمیس هاسابیس از دیپ‌مایند دو دانشمند هوش مصنوعی (AI) گوگل
جف دین و دمیس هاسابیس

در این ادغام، دمیس هاسابیس (Demis Hassabis) از بنیان‌گذاران و سرپرست دیپ‌مایند، مدیرعاملی شرکت جدید را بر عهده خواهد داشت و جف دین (Jeff Dean) از بنیان‌گذاران برین، دانشمند ارشد گوگل ریسرچ (Google Researc) و گوگل دیپ‌مایند خواهد بود.

آقای هاسابیس می‌گوید: «برای ساختن هوش مصنوعیِ تواناتر و عمومی‌تر چنانکه بی‌خطر و همراه با مسئولیت‌پذیری باشد، ما می‌باید برخی از سخت‌ترین دشواری‌های علمی و مهندسی زمان خود را حل کنیم. برای دست‌یافتن به آن باید کار را سریع‌تر و با همکاری و اجرای اثربخش‌تر پیش ببریم. برای تمرکز بر بیشترین تأثیر باید روش تصمیم‌گیری را ساده‌تر کنیم.»

این دو زیرگروه گوگل قبلاً رقیب هم بودند و می‌خواستند برای جلب توجه و منابع بیشتر، از هم پیشی بگیرند. دیپ‌مایند بیشتر با پژوهش‌های درازمدت کار می‌کرد و اولویت برین بیشتر تجاری‌سازی بود.

به‌گفتهٔ آقای هاسابیش، «تحقیقاتی که پژوهشگران شگفت‌انگیزِ برین و دیپ‌مایند کرده‌اند، بسیاری از پایه‌های کنونی صنعت هوش مصنوعی را بنا کرده است؛ از جمله یادگیری تقویتی عمیق (Deep Reinforcement Learning) و ترانسفورمرها (Transformer). کاری که از اکنون در این واحد ترکیبی انجام می‌دهیم، موج بعدی پیشرفت‌های تغییردهندهٔ جهان را به وجود خواهد آورد.»

با اینکه این دو گروه بسیاری از فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند که شکوفایی هوش مصنوعیِ (AI) امروزی را ممکن کرده است، گوگل با دیدن رشد ChatGPT محصول شرکت OpenAI و یکپارچه‌شدن سریع آن با مایکروسافت غافلگیر شده است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

As AI race intensifies, Google merges DeepMind and Brain as Google DeepMind

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *