اخبار

تأسیسات مرکزدادهٔ گوگل یک‌‌چهارم آب شهر دلس را می‌بلعد

تأسیسات مرکز داده گوگل یک‌‌چهارم آب شهر دلس را می‌بلعد
تأسیسات مرکزدادهٔ گوگل یک‌‌چهارم آب شهر دلس را می‌بلعد

تأسیسات مرکزدادهٔ گوگل یک‌‌چهارم آب شهر دلس را می‌بلعد

شهر دَلس (Dalles, Oregon) شکایت خود را از رسانهٔ Oregonian پس گرفت و موضوع میزان مصرف آب تأسیسات مرکزدادهٔ گوگل در منطقهٔ اورگن، پروندهٔ عمومی (Public Record) شد. گوگل با بیش از ۱۰۰هزار دلار از این دعوی حقوقی حمایت مالی کرده بود. رسانهٔ Oregonian گزارش داده بود که در سال ۲۰۲۱،‌ تأسیسات گوگل ۳۵۵٫۱ میلیون گالن از آب شهر را مصرف کرده است.

تأسیسات مرکز داده گوگل یک‌‌چهارم آب شهر دلس را می‌بلعد
مرکزدادهٔ گوگل در دلس

شهر دلس به‌طور کلی از نظر هواشناسی در منطقهٔ خشک است و افزون بر این هم‌اکنون دوره‌ای از خشک‌سالی چندساله را از سر می‌گذراند. جان دوو (John DeVoe) مدیر اجرایی مؤسسهٔ حمایت از محیط زیستِ واترواچ (WaterWatch) به نشریهٔ محلی گفته است: «اگر در دههٔ آینده مصرف آب صنعت مرکزداده در این منطقه دو یا سه برابر بشود، افزون بر آسیب چشمگیری که به ماهی‌ها و حیاط وحش رودها می‌زند، به مصرف‌کنندگان دیگر منطقه نیز فشار خواهد آورد.» وی می‌گوید دو برابر شدن مصرف کلی آب شهر که میان سال‌ ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ رخ داده و ۲۹ درصد آن هم مصرف گوگل بوده است، رودخانهٔ داگ‌ریور (Dog River) و ماهی‌های در حال انقراض را به خطر انداخته است.

افزایش مصرف آب تأسیسات مرکز داده گوگل در شهر دلس اورگن
افزایش مصرف آب گوگل در دلس

نمودار روبه‌رو مصرف آب ۱۰ سال گذشته گوگل را نشان می‌دهد.

چنانکه می‌بینیم، مصرف آب گوگل از سال ۲۰۱۷ به این سو تقریباً سه‌برابر شده است. این افزایش در پی آن رخ داد که آن‌ها سومین مرکزدادهٔ‌شان را در محوطهٔ دانشگاه افتتاح کردند و ظرفیت تأسیسات دیگرشان را افزایش دادند. افزون بر این‌ها گوگل دارد برای ساختن دو مرکزدادهٔ دیگر در منطقه برنامه‌ریزی می‌کند.

گوگل و مقامات شهر اعلام کرده‌اند در قرارداد خود مصرف آب را در نظر خواهند گرفت: گوگل متعهد می‌شود ۲۸٫۵ میلیون دلار به توسعهٔ زیرساخت آب شهر کمک کند و در ازای آب شهریِ بیشتری که در منطقهٔ صنعتی خود مصرف می‌کند، حق‌آبهٔ بیشتری بپردازد. شهر دلس نیز متعهد می‌شود برای مصرف تأسیسات جدید مرکزدادهٔ گوگل، آب بیشتری فراهم کند. برای این کار ممکن است از آب‌های زیرزمینی دست‌نخورده استفاده کند و آب تصفیه‌شده را از تصفیه‌خانهٔ دلس به آبخوان اصلی شهر پمپ کند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

We now know how much water Google’s Oregon data centers use, after city drops lawsuit against journalists

خبرهای مرتبط:

ـ تحقیق دربارهٔ مصرف آب صنعت مرکزداده در گرماگرم خشک‌سالی بریتانیا

ـ بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *