انتخاب سردبیر مطالب ویژه مقاله‌ها

۲۳ مقاله APC درباره برق مرکزداده

۲۳ مقاله دربارهٔ سرمایش مرکز داده
آئین‌نامهٔ مهندسی مرکزداده:
ترجمهٔ مقالات APC White Papers
۲۳ مقاله دربارهٔ برق مرکزداده

۲۳ مقالهٔ APC دربارهٔ برق مرکزداده

در این فهرست ۲۳ مقاله دربارهٔ برق مرکزداده معرفی می‌شود. این مقاله‌ها را نیل راسموسن نوشته که سال‌ها است سمت معاونِ رئیس و مدیر فناوری APC را بر عهده دارد. او در حوزهٔ راهکارهای زیرساختِ مرکزدادهٔ پرظرفیت و پربازده کار می‌کند. متن اصلی این مقاله‌ها در APC White Papers آمده و باشگاه مراکزداده برای اولین بار آن‌ها را ترجمه و منتشر کرده است.

فهرست زیر به‌ترتیب الفبا است. با کلیک روی عنوان هر مقاله می‌توانید آن را بخوانید. پی‌دی‌اف این صفحه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

برای مطالعهٔ بیشتر به صفحه «۱۶ مقالهٔ APC دربارهٔ معماری مرکزداده» و «۹ مقالهٔ APC دربارهٔ سرمایش مرکزداده» مراجعه کنید.

اتصال‌به‌زمین (Grounding) و استفاده از سیستم SRG در مرکزداده

White Paper 87: “Grounding and the Use of the Signal Reference Grid in Data Centers” (Revision 2)

مقالهٔ اتصال‌به‌زمین (Grounding) و استفاده از سیستم SRG در مرکز داده
مقاله ۸۷: اتصال‌به‌زمین (Grounding) و استفاده از سیستم SRG در مرکزداده

SRG شبکه‌ای از کابل‌های مسی است که معمولا زیر کف کاذب مرکزداده نصب می‌شود. نصب SRG در ۳۰ سال گذشته کار رایجی بوده است و بیشتر طراحی‌های مرکزداده از این سیستم استفاده می‌کنند.

SRG از سال ۱۹۸۳ از زمان انتشار FIPS PUB 94، بخشی از استاندارد طراحی مرکزداده شد. این استاندارد می‌گوید مشکلی که مدارهای داده با نویز الکتریکی دارند، امروزه مسئلهٔ مهم بسیاری از مراکزداده است و SRG برای برطرف ساختن آن از اجزای اصلی به شمار می‌رود.

امروزه مراکزداده را هرچه بیشتر با کف سازه می‌سازند که زیر کف ندارد تا SRG در آن اجرا بشود. با این حال شواهد چنین نشان می‌دهد که نبودن آن در این تاسیسات موجب کاهش کارکرد تجهیزات فاوا نشده است.

اکنون این پرسش پیش می‌آید که سیستم‌ها چگونه بدون SRG به‌خوبی کار می‌کنند؟ آیا وجود آن ضروری است و اجرای آن مقرون‌به‌صرفه هست؟

اجرای مرکزداده بهینه‌مصرف

APC White Paper 114: “Implementing Energy Efficient Data Centers” (Revision 1)

مقالهٔ اجرای مرکز داده بهینه‌مصرف
مقاله ۱۱۴: اجرای مرکزداده بهینه‌مصرف

هزینهٔ مصرف برق در طول عمر مفید مرکزداده ممکن است از هزینهٔ سیستم برق‌رسانی شامل UPS و هزینهٔ تجهیزات فاوا بیشتر بشود. با این حال چون مقدار مصرف برق از جمله معیارهای طراحی مرکزداده نیست، همچون دیگر عواملِ هزینه‌بر به‌خوبی مدیریت نمی‌شود.

برای کاهش مصرف برق مرکزدادهٔ موجود، چندین روش کم‌هزینه وجود دارد. برای مرکزدادهٔ جدید، گزینه‌های بیشتری در هر دو زمینهٔ طراحی فاوا و طراحی زیرساخت فیزیکی (DCPI) در دسترس است که از به‌کاربردن آن‌ها صرفه‌جویی بیشتری به دست می‌آید.

در این مقاله خواهیم دید بزرگ‌ترین فایدهٔ پرداختن به این مسئله، در طراحی تجهیزات جدید به دست می‌آید. ولی برای تجهیزات موجود و در حال توسعه نیز صرفه‌جوییِ بسیاری را ممکن می‌سازد.

در مرحلهٔ طراحی مرکزدادهٔ جدید می‌توان با تصمیم‌های ساده‌ و بدون هزینه، به ۲۰ تا ۵۰ درصد صرفه‌جوییِ هزینهٔ برق دست یافت. با تلاش روشمند حتی تا ۹۰ درصد نیز می‌توان از هزینهٔ برق کاست.

اجرای منطقهٔ رک‌های پرظرفیت در مرکزدادهٔ کم‌ظرفیت

APC White Paper 134: “Deploying High-Density Pods in a Low-Density Data Center” (Revision 2)

مقالهٔ اجرای منطقهٔ رک‌های پرظرفیت در مرکز داده کم‌ظرفیت
مقاله ۱۳۴: اجرای منطقهٔ رک‌های پرظرفیت در مرکزدادهٔ کم‌ظرفیت

بهره‌برداران مرکزداده و مدیران اجرایی فاوا اغلب نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آیا برای افزودن رک‌های پرظرفیت، در مرکزدادهٔ خود ظرفیت کافی دارند یا باید مرکزدادهٔ دیگری بسازند.

راهکار ساده‌ای وجود دارد که به‌سرعت اجرای رک‌های پرظرفیت را در مرکزدادهٔ سنتیِ کم‌ظرفیت ممکن می‌سازد. اجرای منطقهٔ پرظرفیت به مدیران مرکزداده امکان می‌دهد با صرف تنها بخشی از هزینهٔ ساخت مرکزدادهٔ جدید، تاسیساتی با ظرفیت ترکیبی در اختیار داشته باشند.

این مقاله به اجرای منطقهٔ پرظرفیت (PoD پرظرفیت) می‌پردازد که آن را درون مرکزدادهٔ کم‌ظرفیت می‌سازند.

الزامات محاسبهٔ فضا و ظرفیت برق در مرکزداده

APC White Paper 155: “Calculating Space and Power Density Requirements for Data Centers” (Revision 0)

مقالهٔ الزامات محاسبهٔ فضا و ظرفیت برق در مرکز داده
مقاله ۱۵۵: الزامات محاسبهٔ فضا و ظرفیت برق در مرکزداده

طراحی مرکزداده دو عامل اصلی دارد که عبارت‌اند از: «مقدار مصرف فاوا به‌کیلووات» و «ابعاد فیزیکی سالن فاوا و تجهیزات». این دو با «مفهوم ظرفیت برق» وابسته شده‌اند که به‌شکل مبهمی ابعاد ساختمان را به مصرف فاوا ربط می‌دهد.

مرکزداده را اغلب با عباراتی همچون «۲٬۰۰۰ متر مربع در ۱٬۰۰۰ وات در متر مربع» توصیف می‌کنند. چنین بیانی درک شنونده از مشخصات مرکزداده را دچار سردرگمی و ابهام می‌کند. همچنین این رویکردِ قدیمی اغلب باعث استفادهٔ کمتر از ظرفیت تجهیزات برق و سرمایش می‌شود که کاهش بهره‌وری الکتریکی و افزایش هزینهٔ اولیه را در پی دارد.

این مقاله به توصیف روش بهبودیافتهٔ تعیین ظرفیتِ برق می‌پردازد. افزون بر این، برای تعیین ظرفیت برقِ مرکزدادهٔ جدید، توصیه‌هایی ارائه می‌کند که برپایهٔ چند ویژگی ساده است.

انواع مختلف سیستم‌های UPS برای مرکزداده

APC White Paper 1: “The Different Types of UPS Systems” (Revision 7)

مقالهٔ انواع مختلف سیستم‌های UPS برای مرکز داده
مقاله ۱: انواع مختلف سیستم‌های UPS برای مرکزداده

گوناگونیِ UPSها و ویژگی‌های آن‌ها در صنعت مرکزداده باعث سردرگمی می‌شود. بسیاری بر این باورند که تنها دو نوع سیستم UPS وجود دارد؛ ولی انواع UPS بسیار بیشتر از این تعداد است. هریک از انواع UPS کاربرد متفاوتی دارد و نمی‌شود یکی از آن‌ها برای همهٔ کاربردها مناسب باشد.

ماهیت پایهٔ طراحی UPS را معماری آن نشان می‌دهد. سازندگان مختلف اغلب مدل‌های گوناگونی را تولید می‌کنند که طراحی یا معماری همانندی دارند؛ ولی ویژگی‌های عملکردیِ (Performance) آن‌ها متفاوت است.  

این مقاله روش‌های متداول طراحی را با توضیح مختصری دربارهٔ شیوهٔ کارکردن هر معماری بررسی می‌کند. بدین ترتیب می‌توان به‌درستی این سیستم‌ها را شناخت و با هم مقایسه کرد. 

بررسی چهار پژوهش دربارهٔ مقایسهٔ بهره‌وری توزیع برق AC و DC مرکزداده

APC White Paper 151: “Review of Four Studies Comparing Efficiency of AC and DC Distribution for Data Centers” (Revision 0)

مقالهٔ بررسی چهار پژوهش دربارهٔ مقایسهٔ بهره‌وری توزیع برق AC و DC مرکز داده
مقاله ۱۵۱: بررسی چهار پژوهش دربارهٔ مقایسهٔ بهره‌وری توزیع برق AC و DC مرکز داده

با اینکه مراکزداده برق متناوب شهری را دریافت می‌کنند، مدارهای فاوا دست‌آخر به برق مستقیم فشارضعیف نیاز دارند. بنابراین تاسیسات مرکزداده، هر دو جریان برق AC و DC را در خود دارد.

توزیع برق AC مزایای فراوانی دارد. بدین ترتیب برای اینکه بتوان صنعت را مجاب کرد تا از استاندارد AC به DC مهاجرت کند، باید برای استفاده از توزیع برق DC، مزایای چشمگیری نشان داد.

مهم‌ترین توجیه برای بهتر بودن برق DC برپایهٔ فرضیاتی است که مدعی بهره‌وری چشمگیر آن هستند. این فرضیات می‌گویند مقدار افزایش بهره‌وری چنان است که هزینه و موانع انجام این تغییر را نیز جبران می‌کند.

این مقاله به مزیت بهره‌وری می‌پردازد و ادعاها را دربارهٔ بهره‌وری دو توزیع برق مستقیم (DC) و متناوب (AC) می‌سنجد و مقایسه و تحلیل می‌کند.

پژوهشی دربارهٔ جریان‌های هارمونیک در برق مرکزداده

1. APC White Paper 26: “Hazards of Harmonics and Neutral Overloads” (Revision 1)
2. APC White Paper 38: “Harmonic Currents in the Data Center: A Case Study” (Revision 1)

مقالهٔ پژوهشی دربارهٔ جریان‌های هارمونیک در برق مرکز داده
مقاله ۲۶ و ۳۸: پژوهشی دربارهٔ جریان‌های هارمونیک در برق مرکزداده

جریان‌های هارمونیکِ خطوط برق را بارهای غیرخطی ایجاد می‌کنند. اگر مقدار این جریان‌ها بیشتر از اندازه بشود، ممکن است به اضافه‌بار در کابل‌ها و ترانسفورماتورها بینجامد، گرما تولید کند، حتی در وضعیت ویژه باعث آتش‌سوزی بشود.

در سیستم برق فاوا، آگاهی‌داشتن از زمان و چگونگی مواجهه با این مشکلات مسئلهٔ بسیار مهمی است. 

این مقالهٔ فارسی که از یکی‌کردن دو مقالهٔ APC تهیه شده است، به مفاهیم وابسته به همین موضوع در مرکزداده می‌پردازد.

تاثیر UPS بر پایایی سیستم مرکزداده (Availability)

APC White Paper 24: “Effect of UPS on System Availability” (Revision 3)

مقالهٔ تاثیر UPS بر پایایی سیستم مرکز داده (Availability)
مقاله ۲۴: تاثیر UPS بر پایایی سیستم مرکزداده (Availability)

این مقاله توضیح می‌دهد چگونه قطع برق AC بر «زمانِ به‌کار» (Uptime) و پایایی (Availability) سیستم مرکزداده اثر می‌گذارد. همچنین دادهٔ کمّی دربارهٔ «زمان به‌کار» مراکزداده ارائه می‌دهد که از وضعیت واقعی به‌دست آمده و نشان می‌دهد چگونه UPS به افزایش زمانِ به‌کار مرکزداده کمک می‌کند.

این داده به پی‌آمدهای فراوانیِ قطع برق و مدت قطعی، رفتار تجهیزات در هنگام ریست‌شدن، همچنین عوامل مرتبط با اطمینان‌پذیری UPS می‌پردازد. همچنین نشان می‌دهد چگونه افزایش مدت پشتیبانی UPS باعث بهبود اطمینان‌پذیری (Reliability) می‌شود.

تاثیر ضریب توان پیش‌افتاده بر ژنراتورهای مرکزداده

APC White Paper 200: “Impact of Leading Power Factor on Data Center Generator Systems” (Revision 0)

مقالهٔ تاثیر ضریب توان پیش‌افتاده بر ژنراتورهای مرکز داده
مقاله ۲۰۰: تاثیر ضریب توان پیش‌افتاده بر ژنراتورهای مرکزداده

ژنراتورهای فراهم‌کنندهٔ برق جایگزین در مرکزداده، دستگاه‌های بادوامی هستند که اغلب بارهای پله‌ای (Load Steps)، اضافه‌بار (Overloads)، همچنین دیگر وضعیت‌های نامناسب را به‌آسانی تحمل می‌کنند. با این‌همه، مواردی در کاربری‌های مرکزداده گزارش شده که ژنراتورها در محدودهٔ بار مُجاز خودشان دچار خاموشی شده‌اند.

مصارف فاوا به حالتی دچار می‌شوند که در آن جریان از ولتاژ پیش می‌افتد؛ به این ویژگی‌ «ضریب توان پیش‌افتاده» (Leading Power Factor) می‌گویند.

تحمل این ویژگی برای همهٔ ژنراتورها دشوار است. البته ژنراتورها تااندازه‌ای تحمل ضریب توان پیش‌افتاده را دارند؛ به همین دلیل مشکل به‌تدریج افزایش می‌یابد و تجهیزات فاوا به‌مرور زمان تغییر می‌یابند و بر ضریب توان تاثیر می‌گذارند.

حالت Eco Mode: مزایا و ریسک صرفه‌جویی انرژی برای کارکرد UPS

APC White Paper 157: ” Eco-mode: Benefits and Risks of Energy-saving Modes of UPS Operation ” (Revision 2)

مقالهٔ حالت Eco Mode: مزایا و ریسک صرفه‌جویی انرژی در کارکرد UPS مرکز داده
مقاله ۱۵۷: حالت Eco Mode: مزایا و ریسک صرفه‌جویی انرژی در کارکرد UPS

این مقاله به شیوهٔ ویژه‌ای به نام حالت Eco Mode می‌پردازد که در مرکزداده و دیگر کاربردهای وابسته به سیستم‌های UPS، روش صرفه‌جویی مصرف انرژی است.

بهره‌برداران مرکزداده می‌توانند با به‌کاربردن حالت Eco Mode، کمابیش ۲ تا ۳ درصد در مصرف انرژیِ کلی خود صرفه‌جویی کنند. در تاسیساتی که مصرف برقِ بسیار کمتری داشته باشند، صرفه‌جویی با درصد بیش از این دست‌یافتنی است.

دلایل و اثرات نویز ارت بین سیستمی

APC White Paper 8: “Inter-system Ground Noise: Causes and Effects” (Revision 2)

مقالهٔ دلایل و اثرات نویز ارت بین سیستمی (Inter-system Ground Noise) مرکز داده
مقاله ۸: دلایل و اثرات نویز ارت بین سیستمی (Inter-system Ground Noise)

طراحی بیشتر تجهیزات حفاظت برق فاوا به‌شکلی است که از آن‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از اتصال به شبکهٔ برق حفاظت می‌شود.

با این‌همه کامپیوترها در بیشتر مواقع با کابل شبکه، کابل دیتای پرینتر، همچنین کابل دیتای مودم به دستگاه‌های دیگر متصل شده‌اند. تجهیزات حفاظت برق AC نمی‌توانند جلوی ورود نوساناتی را بگیرند که از طریق این اتصالات وارد می‌شوند. در واقع چنین اتصالاتی می‌توانند مشکلات خطرناک متداول در برق AC را به‌وجود آورند و به سخت‌افزار یا اطلاعات ذخیره‌شده آسیب بزنند.

از چنین مشکلاتی یکی «نویز ارت بین سیستمی» (Inter-system Ground Noise) است. نویز ارت بین سیستمی نوعی از مشکلات برق است که به‌خوبی درک نمی‌شود. این مشکل تجهیزات را به کارکرد نادرست وامی‌دارد و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

راهنمایی برای تعیین توان مصرفی مرکزداده

APC White Paper 120: “Guidelines for Specification of Data Center Power Density” (Revision 2)

مقالهٔ راهنمایی برای تعیین توان مصرفی مرکز داده
مقاله ۱۲۰: راهنمایی برای تعیین توان مصرفی مرکزداده

تعیین‌کردن توان مصرفیِ عملیاتی برای مرکزداده و سالن‌های سرور، دشواری بزرگی برای کارشناسان فاوا است.

در مرکزداده‌ای که توان آن به‌مقدار سنتی انتخاب شده باشد، نمی‌توان نسل‌های آخر تجهیزات فاوا را با اطمینان اجرا کرد. از سوی دیگر اگر توان مصرفی به اندازهٔ سازگار با آخرین نسل تجهیزاتِ پرظرفیت فاوا باشد، مرکزداده با کاستیِ فناوریِ برق و سرمایش روبه‌رو می‌شود و به هزینهٔ سرمایه‌ای بسیار زیاد و بهره‌وری عملیاتیِ کم دچار می‌گردد.

طراحی مرکزداده باید چنان باشد که در چند چرخهٔ به‌روزرسانیِ فاوا بتواند به‌خوبی کار کند. با این حال ماهیت تجهیزات فاوایی که در آینده نصب می‌شوند روشن نیست؛ این مسئله مشکلات مربوط به برنامه‌ریزی ظرفیت را تشدید می‌کند.

این مقاله به بیان روش بهبودیافتهٔ تعیین توان مصرفی می‌پردازد؛ ساختن مرکزداده‌ای که دارای برق و سرمایش و رک مناسب برای مصارف پرظرفیت باشد.

شبیه‌سازی بهره‌وری الکتریکی برای مرکزداده

APC White Paper 113: “Electrical Efficiency Modeling for Data Centers” (Revision 2)

مقالهٔ شبیه‌سازی بهره‌وری الکتریکی برای مرکز داده
مقاله ۱۱۳: شبیه‌سازی بهره‌وری الکتریکی برای مرکزداده

بهای تمام‌شدهٔ زیرساخت فیزیکی مرکزداده (DCPI)، در بازهٔ ۱۰ ساله به‌ازای هر رک، ۸۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است که تقریبا ۲۰ درصد از آن را هزینهٔ مصرف برق تشکیل می‌دهد. جلوی هدررفتن این مقدار چشمگیر را می‌توان گرفت.

مدل‌های سادهٔ معمول برای سنجش بهره‌وری مرکزداده، هدررفت برق را به‌مقدار زیادی کمتر از اندازهٔ واقعی برآورد می‌کنند. ادعا دربارهٔ بهبود بهره‌وری (Efficiency) همواره بسیار بیشتر از آن مقداری است که انتظار می‌رود.

این مقاله مدل بهبودیافته‌ای را معرفی می‌کند که در تعیین هدررفت مرکزداده، دقت بیشتری دارد و امکانات موجود برای بهبود مصرف انرژی را شناسایی می‌کند.

شناخت و درک ضریب توان، ضریب اوج، ضریب موج

APC White Paper 17: “Understanding Power Factor, Crest Factor, and Surge Factor” (Revision 1)

مقالهٔ شناخت و درک ضریب توان، ضریب اوج، ضریب موج در مرکز داده
مقاله ۱۷: شناخت و درک ضریب توان، ضریب اوج، ضریب موج

سه اصطلاح ضریب توان (Power Factor)، ضریب اوج (Crest Factor)، ضریب موج (Surge Factor) سه مفهوم متفاوت را در مرکزداده بیان می‌کنند که ارتباط چندانی باهم ندارند.

این ویژگی‌ها معمولا برای سیستم‌های UPS مشخص می‌شوند و گاهی نیز مشتریان آن‌ها را در مشخصات می‌آورند.

دربارهٔ مفهوم «ضریب توان» بدفهمی وجود دارد. نادیده‌گرفتن یا استفادهٔ نادرست از آن مشکلات گوناگونی به‌وجود می‌آورد.

طراحی سیستم توزیع برق مرکزداده، برای تجهیزاتی که دو ورودی برق دارند

APC White Paper 206: “Overload Protection in a Dual-Corded Data Center Environment” (Revision 0)

مقالهٔ طراحی سیستم توزیع برق مرکز داده ، برای تجهیزاتی که دو ورودی برق دارند
مقاله ۲۰۶: طراحی سیستم توزیع برق مرکزداده، برای تجهیزاتی که دو ورودی برق دارند

هدف اصلی از به‌کاربردن معماری برق دو مسیره (Dual-Path) و تجهیزاتِ با دو ورودی برق (Dual-Corded)، تداوم کارکرد فاوا در هنگام خرابی بخشی از سیستم توزیع برق است. هر دستگاه فاوا در این حالت، برق خود را از دو مسیر جداگانه دریافت می‌کند.

این مقاله نخست توضیح می‌دهد که چگونه دستگاه‌های فاوا در چنین محیطی رفتار می‌کنند. سپس وضعیتی را بررسی می‌کند که برای دست‌یافتن به پایاییِ (Availability) پیش‌بینی‌شده ضرورت دارد. سرانجام نیز راهبردهای چگونگی مدیریتِ محیط‌های با دو ورودی برق را بیان می‌کند.

سیستم‌ برق دو مسیره‌ای که درست و با اعتبارسنجی اجرا شده باشد، قابلیت تحمل خطا (Fault Tolerance) را چنان فراهم می‌کند که تعمیر و نگهداریِ هم‌زمان با کارکرد را در هر نقطه از سیستم امکان‌پذیر می‌سازد.

گزینه‌های تامین برق رک پرظرفیت مرکزداده در کشورهای با برق متناوب ۲۳۰ ولت (AC)

APC White Paper 28: “Rack Powering Options for High Density in 230 V AC Countries” (Revision 1)

مقالهٔ گزینه‌های تامین برق رک پرظرفیت مرکز داده در کشورهای با برق متناوب ۲۳۰ ولت (AC)
مقاله ۲۸: گزینه‌های تامین برق رک پرظرفیت در کشورهای با برق متناوب ۲۳۰ ولت (AC)

امروزه مقدار مصرف برق رک‌های مرکزداده به‌میزان زیادی کم‌وزیاد می‌شود. قطعات تجهیزات داخل رک، در طول چرخهٔ عمر مرکزداده تا ۵ بار جایگزین می‌شوند. سیستم توزیع برق رک باید چنان باشد که همگام و سازگار با تغییرات بماند و به کار خود ادامه دهد.

این مقاله مهم‌ترین الزامات سیستم توزیع موثرِ برق رک را توضیح می‌دهد و برای آن معماری کاربردی معرفی می‌کند که نیاز سیستم انطباق‌پذیر برق رک را برآورده می‌سازد. در رویکردی که پیشنهاد می‌کند، چهار شیوهٔ برتر توزیع برق معرفی می‌شود و راهبردی نیز برای انتخاب بهترین آن‌ها در وضعیت نصبِ ویژه ارائه می‌گردد.

با پیروی از این شیوه، سیستم توزیع برقی در اختیار خواهید داشت که خطای انسانی در آن کمتر است، با الزاماتِ تغییرات سازگار است، همچنین ضرورت برنامه‌ریزیِ پیشاپیش در آن بسیار کم است. این سیستم ضرورت‌های تجهیزات پرظرفیت فاوا را نیز برآورده می‌سازد.

مدل‌های اطمینان‌پذیری (Reliability) برای سیستم‌های برق مرکزداده

APC White Paper 23: “Reliability Models for Electric Power Systems” (Revision 1)

مقالهٔ مدل‌های اطمینان‌پذیری (Reliability) برای سیستم‌های برق مرکز داده
مقاله ۲۳: مدل‌های اطمینان‌پذیری (Reliability) برای سیستم‌های برق مرکزداده

میزان پایایی (Availability) سیستم‌ها‌ی هر کسب‌وکار بسیار وابسته به کیفیت ورودی اصلی برق AC است. این عامل تا اندازهٔ زیادی در هر مکان و برای هر کسب‌وکاری تفاوت دارد. می‌توان مسائل ویژهٔ هر مکان و کسب‌وکار مشخص را بررسی کرد و آثار کمّی مشکلات برق را بر کارکرد آن کسب‌وکار شناسایی نمود.

این مقاله عواملی را بیان می‌کند که برای شبیه‌سازیِ کیفیت برق ضروری هستند و به حوادثی می‌پردازد که به تجهیزات فاوا در مرکزداده آسیب می‌رسانند. این مدلِ پیش‌بینی را می‌توان با مدل فرایند بازیابی از مشکلات برق، در هر کسب‌وکاری ترکیب کرد و پی‌آمدهای‌ احتمالی را پیش‌بینی نمود که در هنگام حادثه رخ می‌دهد.

مدیریت ظرفیت برق و سرمایش مرکزداده

APC White Paper 150: “Power and Cooling Capacity Management for Data Centers” (Revision 3)

مقالهٔ مدیریت ظرفیت برق و سرمایش مرکز داده
مقاله ۱۵۰: مدیریت ظرفیت برق و سرمایش مرکزداده

مدیریت ظرفیتِ زیرساخت فیزیکی مرکزداده، عمل یا فرایندی است که تعریف شده تا برق و سرمایش و فضا به‌شکل کارآمد، در زمان درست، به‌مقدار کافی، برای مصارف و فرایندهای فاوا فراهم باشد.

«داشتن پیش‌بینی دقیق از ظرفیت» و «فراهم‌کردن ظرفیت مناسب برای تامین نیازهای کسب‌وکار»، دو عامل اصلی هستند که مدیریت موثر و موفق را برای ظرفیت برق و سرمایش فراهم می‌کنند.

این مقاله یکی از روش‌های مدیریت ظرفیت را بیان می‌کند و نشان می‌دهد که مدیریت ظرفیت به داشتن اطلاعات جزئی و دقیقِ دستگاه‌های فاوا در سطح رک، وابسته نیست.

مقایسهٔ انواع معماری توزیع برق در مرکزداده

APC White Paper 129: “Comparing Data Center Power Distribution Architectures” (Revision 3)

مقالهٔ مقایسهٔ انواع معماری توزیع برق در مرکز داده
مقاله ۱۲۹: مقایسهٔ انواع معماری توزیع برق در مرکزداده

شیوهٔ تامین برق مرکزداده با گذشت زمان بسیار تغییر کرده و معماری قدیمی به چالش‌های سختی دچار شده است. به‌ویژه افزایش توان مصرفی، تعداد روبه‌رشد دستگاه‌های جداگانهٔ فاوا، همچنین نیاز مداوم به کم‌وزیاد کردن دستگاه‌های فاوا، این وضعیت را مشکل‌تر می‌سازد.

با سیستم‌های بهبودیافته‌ٔ امروزی می‌توان: رک‌های فاوا را بدون کابل‌کشی مجدد نصب کرد یا تغییر داد، برق را از زیر سقف توزیع کرد، تا ظرفیت ۳۰ کیلووات در رک را با یک ورودی برقِ انعطاف‌پذیر پشتیبانی کرد و بهره‌وری برق را بهبود بخشید. همچنین این سیستم‌ها شاخه‌مدار را تغذیه‌ می‌کنند و در مدیریت ظرفیت از سیستم استاندارد بهره می‌گیرند.

این مقاله پنج روش توزیع برق مرکزدادهٔ امروزی را با هم مقایسه می‌کند. همچنین مزایا و معایب هر روش را بررسی می‌کند و برای انتخاب‌کردنِ روش بهینه‌ای که برای کاربردها و دشواری‌های خاص مناسب باشد، راهنمایی‌هایی ارائه می‌دهد.

مقایسهٔ توزیع برق متناوب (AC) و مستقیم (DC) در مرکزداده

APC White Paper 63: “AC vs. DC Power Distribution for Data Centers” (Revision 6)

مقالهٔ مقایسهٔ توزیع برق متناوب (AC) و مستقیم (DC) در مرکز داده
مقاله ۶۳: مقایسهٔ توزیع برق متناوب (AC) و مستقیم (DC) در مرکزداده

این مقاله به ویژگی‌ها و امکانات و محدودیت‌های توزیع برق DC و AC می‌پردازد. برای به‌دست‌آوردن عملکردِ بهره‌وری الکتریکی، از مدل ریاضی بهره می‌گیرد و میزان بهره‌وری را در دو روش متفاوت از سیستم توزیع AC و سه روش متفاوت از سیستم توزیع DC محاسبه می‌کند.

بسیاری از بهره‌برداران مرکزداده از پایایی (Availability) مطلوب‌تری بهره می‌برند که شرکت‌های مخابراتی تامین می‌کنند. بدیهی است شبکه‌های تجاری نیز علاقه دارند از این میزان پایایی بهره‌مند باشند. در نتیجه این نظریه به وجود آمده که چون استفاده از برق DC دلیل پایاییِ سیستم‌های مخابراتی است، باید در دیگر شبکه‌ها نیز به کار رود.

مقاله این موضوع را بررسی می‌کند و روشن می‌سازد کدام‌ سیستم در آینده، سیستم استانداردِ توزیع برق مرکزداده خواهد بود.

مقایسهٔ کمّی میان دو روش توزیع برق مرکزداده: توزیع برق AC پربازده و توزیع برق DC

APC White Paper 127: “A Quantitative Comparison of High Efficiency AC vs. DC Power Distribution for Data Centers” (Revision 4)

مقالهٔ مقایسهٔ کمّی میان دو روش توزیع برق مرکز داده : توزیع برق AC پربازده و توزیع برق DC
مقاله ۱۲۷: مقایسهٔ کمّی میان دو روش توزیع برق مرکزداده: توزیع برق AC پربازده و توزیع برق DC

یکی از پیشنهادها برای بهبود بهره‌وری انرژی مرکزداده، تبدیل‌کردن معماری برق AC به DC است که بسیار به آن می‌پردازند.

برای توزیع‌کردن برق در مرکزداده، پنج روش عملیِ پایه وجود دارد که دو روش بیشترین بهره‌وری را فراهم می‌سازد. از این دو روش یکی با AC و دیگری با DC کار می‌کند.

چنانچه در فناوری برق مرکزداده هیچ تغییر مهمی رخ ندهد، به‌احتمال زیاد در مراکزدادهٔ آینده یکی از همین دو روش، روش برتر توزیع برق در سطح PoD یا رک خواهد بود. این امکان نیز وجود دارد که از هر دو روش استفاده بشود. این مقاله به مقایسهٔ همین دو روش پربازده می‌پردازد.

نقش ترانسفورماتور ایزولاسیون در سیستم UPS مرکزداده

APC White Paper 98: “The Role of Isolation Transformers in Data Center UPS Systems” (Revision 0)

مقالهٔ نقش ترانسفورماتورهای ایزولاسیون در سیستم UPS مرکز داده
مقاله ۹۸: نقش ترانسفورماتورهای ایزولاسیون در سیستم UPS مرکزداده

این مقاله نشان می‌دهد چرا در بیشتر طراحی‌های سیستم برق مرکزداده، کارکرد UPSهای بدون ترانسفورماتور کنونی، همانند UPSهای قدیمی است که ترانسفورماتور داخلی دارند.

البته وجود ترانسفورماتور در بسیاری از موارد ضروری است؛ باید یا درون سیستم UPS یا در کنار آن به‌شکل خارجی اضافه شود. بلکه بسیار پیش می‌آید UPS قدیمی‌تر که دارای ترانسفورماتور داخلی است، ترانسفورماتور خارجی را نیز لازم دارد.

مقاله به نکتهٔ مهم‌تری نیز می‌پردازد: این موضوع که هرگاه به ترانسفورماتور نیاز می‌شود، طراحی UPS بدون ترانسفورماتور در بیشتر مواقع گزینهٔ بهتری است؛ زیرا می‌توان آن را در بخش بهینه‌تر مسیر برق نصب کرد.

وات و ولت‌آمپر: دو مفهوم سردرگم‌کننده

APC White Paper 15: “Watts and Volt-Amps: Powerful Confusion” (Revision 1)

مقالهٔ وات و ولت‌آمپر: دو مفهوم سردرگم‌کننده مرکز داده
مقاله ۱۵: وات و ولت‌آمپر: دو مفهوم سردرگم‌کننده

بسیاری از مهندسان در برآورد مشخصات UPS، تفاوت دو واحد اندازه‌گیری وات (W) و ولت‌آمپر (VA) را نمی‌دانند و سردرگم می‌شوند. بلکه بسیاری از سازندگان UPS و تجهیزات برق مرکزداده نیز در تشخیص تفاوت این دو ناتوان هستند و بر این سردرگمی می‌افزایند.

این مقاله به تفاوت میان وات و ولت‌آمپر می‌پردازد و نشان می‌دهد در بیان مشخصات تجهیزات حفاظت برق، چگونه این دو به‌شکل درست یا نادرست به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *