رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده نقد و بررسی

مرکز داده پیش ساخته یا مرکز داده کانتینر ISO

مرکز داده پیش ساخته اشنایدر الکتریک

برای بسیاری شرکت ها و کسب و کارهای متوسط و شاید بزرگ، طراحی و ساخت ساختمان مرکز داده و قرار دادن تجهیزات در آن، مقرون به صرفه نباشد. به همین دلیل، مرکز داده پیش ساخته، راهکار جدید و معقولی می باشد که استفاده از آن در سطح جهانی رو به رشد می باشد.

مرکز داده پیش ساخته در حقیقت سیستمی یکپارچه با تمام تجهیزات یک مرکزداده مدرن می باشد که توسط شرکتهای معتبر این حوزه و در کارخانه ای کاملا استاندارد و اتاق های تمیز ساخته شده اند. این مراکز داده سپس در شرایط مشابه کاریِ سفارش داده شده، تست شده و بعد ارسال میگردند.

کارخانه تولید مرکز داده پیش ساخته - اشنایدر الکتریک
کارخانه تولید مرکز داده پیش ساخته – اشنایدر الکتریک

شاید لفظ “پیش ساخته” ذهن را به سمت کانتینرهای حمل و نقل ISO می برد که ذهنیت نادرستی است. در حقیقت مرکز داده پیش ساخته و مرکز داده جاسازی شده در یک کانتینتر، دو مرکز داده کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.

افزایش نیازها برای مرکز داده پیش ساخته

خواسته های کاربران از تجهیزات IT طی چند سال گذشته، گسترش یافته است. این گسترش نیازها، باعث هر چه بزرگتر شدن مراکز داده ابریِ مرکزی و  هم ایجاد نسل جدیدی از مرکز داده که در مرکز ابر قرار نداشته و در لبه ها می باشند، شده است.  مراکز داده پیش ساخته، ساختاری مجتمع دارند که سیستم قدرت، سرمایش، تهویه هوا، امنیت و ایمنی، سرورها و  … به صورت یکپارچه گردآوری شده اند. در کنار این تجهیرات یکپارچه، تنظیم کارآیی این مراکز داده که کمترین میزان مصرف انرژی و بالاترین کارآیی و همچنین سازگاری محیطی را داشته باشد بسیار اهمیت دارد.

کارخانه تولید مرکز داده پیش ساخته - اشنایدر الکتریک
مرکز داده پیش ساخته تک واحد – اشنایدر الکتریک

ترکیب استاندرد های سیستم  با قابلیتهای تجهیزات

تامین کنندگان مراکز داده تمایل زیادی به استاندارسازی فرایندها و سیستم های خود دارند. آنها معتقدند که یکی از نکات مهم در طراحی مراکز داده، ساختمان و جایگاه آن می باشد و برای اینکه با استاندارهای یک مرکز داده ماژولار تطبیق داشته باشد باید نکات مهم زیر نظر گرفته شود :

  • شرایط فیزیکی مرکز داده
  • شرایط محیطی و اقلیمی مرکز داده
  • نوع خواسته و انتظارات از مرکز داده مورد نظر
  • تجهیزات داخلی مورد نیاز و همچنین موجود در محل قرارگیری

مرکز داده کانتینر ISO

این نوع مرکز داده که می توان به آنها “مینی مرکز داده” هم گفت معمولا از یک کانتینر ISO 6 الی 12 متری تشکیل شده اند. در هر کدام از کانتینرها حداکثر 9-10 رک می تواند قرار بگیرد که برای شرکت های متوسط و بالاتر کوچک می باشد. البته با کنار هم گذاردن چند کانتینر می توان به مرکز داده بزرگتری دست یافت ولی این کار باعث بروز مشکلاتی چون کاهش کارآیی مرکزداده، افزایش مصرف انرژی و همچنین عدم انطباق پذیری آن برای تغییرو تحولات آینده خواهد بود.

مرکز داده پیش ساخته

مرکز داده پیش ساخته هیچکدام از محدودیتهای مرکز داده کانتنری را ندارد. فضای داخلی بر مبنای طراحی دقیق و به صورت کاملا استاندارد، مخصوص یک مرکز داده ساخته شده است. نوع مرکز داده می تواند بر مبنای طرح های استاندارد باشد و یا اینکه به صورت کاملا سفارشی طراحی انجام شود.

در مرکز داده پیش ساخته فضا باز است و می تواند حتی تا بیش از 100 رک درون محفظه ها قراردارد.  می توان مرکز داده را به صورت جدا از هم و در چندین مکان مختلف قرار داد. می توان طراحی را بر مبنای استانداردهای کاری مشتری و به منظور بالا بردن کارآیی آن، تطبیق داد.

طرح مرکز داده پیش ساخته چند واحد - اشنایدر الکتریک
طرح مرکز داده پیش ساخته چند واحد – اشنایدر الکتریک

آیا همیشه مرکز داده پیش ساخته بر مرکز داده کانتینری ارجهیت دارد؟

 بنا بر آنچه بیان شد به طور معمول مرکز داده پیش ساخته از بسیاری لحاظ مناسبتر می باشد ولی بنا بر نوع صنعت و یا کسب و  کار در برخی مواقع بهتر است از مرکز داده کانتینری نیز استفاده کرد. زمانیکه به صورت کاملا موقت احتیاج به مرکز داده باشد و یا اینکه در اسرع وقت نیاز به ساخت مرکز داده است بهتر است از مرکز داده کانتینری استفاده گردد.

در انتها باید به یک نکته بسیارمهم دیگر توجه داشت و آن اینکه به دلیل حساست بالا و استاندردهای حیاتی ساخت مرکز داده پیش ساخته، خرید این نوع مرکز داده باید از شرکتهایی باشد که کاملا معتبر بوده و محصول خود را چه در مرحله فروش، چه در مرحله حمل و نقل، چه درمرحله نصب و چه در مرحله راه اندازی و خدمات بعد از فروش ضمانت کرده باشند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *