مرکزداده مطالب ویژه

چهار دلیل علاقه شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده فضای اشتراکی و خدمات ابری به انرژی‌های تجدیدپذیر

Google Data Center renewable energy

گسترش شرکت‌های فروش انرژی‌های تجدیدپذیر، تاثیر بسیاری بر صنایع مختلف داشته است. این تاثیر در صنایع مربوط به حوزه IT بسیار چشم گیر بوده است. غول‌های صنعت IT مدت‌هاست از مشتریان بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشند. در این زمینه می‌توان مثال‌های زیادی آورد : از شرکت‌های نرم‌افزاری مثل مایکروسافت، فیسبوک و Salesforce گرفته تا شرکت‌های سخت افزاری مانند اینتل، سامسونگ و اپل و همچنین شرکت‌های تامین‌کننده فضای اشتراکی مانند آمازون وب سرویس و switch .  

سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که عامل یا عوامل اصلی این چرخش از انرژی های سنتی به انرژی‌های تجدیدپذیر در این حوزه چیست؟ در زیر به عوامل اصلی این موضوع اشاره می‌شود :

عامل یکم : کاهش قیمت به دلیل پیشرفت فناوری و گسترش حجم تولید

یکی از مهمترین عوامل در افزایش درخواست انرژی‌های تجدیدپذیر بحث هزینه می‌باشد. در طی دهه گذشته هزینه‌های انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی و بادی به شدت افت کرده است که یک دلیل آن یارانه‌ای می‌باشد که دولت‌ها به این انرژی می‌دهند اما دلیل اصلی دیگر تفاوت هزینه‌ها در سطوح مختلف تولید می‌باشد. برعکس ذغال سنگ، گاز و نفت که تنها وابسته به میزان استخراج می‌باشد اما هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش میزان تولید و پیشرفت تکنولوژی تولید به شدت کاهش می‌باشد.

نتیجه این سطح بندی قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر این شده که امروز در بیشتر نقاط جهان هزینه این نوع انرژی با انرژی های ناشی از سوخت‌های فسیلی قابل رقابت شده است.

کاهش قیمت انرژی های تجدیدپذیر

عامل دوم : مدیریت نوسان انرژی با بودجه ثابت

 می‌توان گفت انرژی از آن دسته کالاهایی می‌باشد که هزینه و میزان آن در نوسان بوده و به سختی قابل پیش‌بینی می‌باشد. در نتیجه برای بسیاری شرکت‌های بزرگ پیش‌بینی دقیق هزینه‌ها به خصوص در دوره‌های با میزان نیاز بالا نظیر تغییرات آب و هوای شدید بسیار مشکل می‌باشد. تامین‌کننده‌های فضای اشتراکی و سرویس ابری به دلیل نوع کار خود که می‌باید به صورت 24/7 باشند معمولا از این نوسانات آسیب‌های بیشتری می‌بینند. در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا با قراردادهای خرید انرژی‌های تجدیدپذیر (‍PPM) مدیریت نوسان قیمت انرژی با تثبیت قیمت خرید رفع می‌شود. و در نتیجه می‌توان پیش‌بینی هزینه‌های سالیانه و بودجه انرژی را نمود.

عامل سوم : ترجیح و علاقه مشتریان به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

برای تامین‌کنندگان اشتراکی و سرویس‌های ابری کلید اصلی، ”خواسته‌های مشتری“ می‌باشد.  بسیاری از شرکت‌های این حوزه به شدت تحت فشار خواسته‌های مشتریان خود می‌باشد تا از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نمایند. این امر موجب پایایی بیشتر و کاهش کربن خروجی می‌شود. در نتیجه در بین بسیاری از شرکت‌های این حوزه یک نوع رقابت برای سبز شدن بیشتر وجود دارد.

شرکت‌های Digital reality  و Iron Mountain به علت فشارهای فزاینده مشتریان خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده‌اند.

عمل چهارم : اولویت‌های محیط زیستی شرکت‌ها

برای بسیاری شرکت‌ها پرچمدار بودن در استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش میزان تولید کربن بسیار با اهمیت است. این موضوع جدای از فشارهای مستقیم مشتریان در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد. سازمان Greanpeace گزارشی درباره عملکرد شرکت‌ها در این زمینه ارائه داده است. در این گزارش به شرکت‌های مختلف بر مبنای شاخص‌های بازده و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر امتیاز داده شده است. برای شرکت‌های بزرگ حوزه IT هدف آن است که علاوه بر تامین تمامی انرژی مصرفی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، مقداری نیز به عنوان تولید اضافی داشته باشند.

گزارش رتبه بندی شرکت ها در استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر (بخش ویدئو کشور آمریکا)
آنچه مسلم است این است که شرکت های حوزهIT به شدت بدنبال استفاده از فرصت‌های تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشند. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده گام‌های بسیار بزرگتری برای خلق و استفاده از این فرصت ها ایجاد خواهد شد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *