تماشاخانه مرکزداده مطالب ویژه

سرمایش مستقیم هوا یا غیرمستقیم

علاوه بر تجهیزات IT مرکز داده، تاسیسات سرمایش نیز سهم بزرگی در مصرف انرژی در مرکز داده دارند. سیستم‌های بهینه ساز سرمایشی باعث کاهش چشمگیری در مصرف انرژی شده و در نتیجه شاخص PUE در مرکز داده افزایش می دهند. ابزار Cooling Economizer PUE Calculator Tradeoff Tool دید مناسبی به طراحان مرکز داده راجع به انتخاب نوع سیستم سرمایشی خواهد داد.

حالت بهنیه سرمایش در خانه

زمانی که از گرمای تابستان در خانه خود کلافه می‌شوید شاید انتخاب ابتدایی شما روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خانه باشد یا اینکه با مهیا بودن شرایط آب و هوایی انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید یه عبارت دیگر تنها به باز کردن پنجره و روشن کردن یک فن بسنده کنید. برای چنین تصمصمی می بایست عواملی مثل دما، رطوبت، آلودکی، کیفیت هوا و .. را باید مدنظر داشت . استفاده از فن و هوای مستقیم بیرونی در حقیقت یک انتخاب با مصرف انرژی کمی می باشد.

برای مرکز داده نیز حالت بهنیه مصرف سیستم سرمایشی می‌بایست وجود داشته باشد ولی پرسش اینجاست که این حالت باید به صورت استفاده مسقیم از هوای تازه بیرونی باشد یا می‌باید از تجهیزاتی مانند مبدل حرارتی نیز استفاده نمود؟  

مستقیم یا غیرمستیقیم

 بهینه‌ساز سرمایش مستقیم هوا : فن‌ها میزان معینی از هوای تازه بیرون رو از داخل کانال‌ها و فیلترهای مناسب مستقیم به داخل مرکز داده هدایت میکند. این سیستم زمانی که شرایط هوای بیرون مرکز داده در داخل محدوده مناسبی می باشد بسیار کاربردی است.

بهینه‌ساز سرمایش غیرمستقیم هوا: هوای بیرون بصورت غیرمستقیم  و طریق مبدل های حرارتی گازی برای سرمایش مرکزداده استفاده می شود. در نتیجه بر عکس حالت بالا تماس مستقیمی بین هوای بیرون و تجهیزات داخل مرکز داده به وجود نخواهد آمد. در  این حالت نیز هوای بیرون می بایست دارای شرایط محیطی مشخصی باشد.

دپارتمان تحقیقات مرکز داده اشنایدر الکتریک در گزارش 215 جزئیات بیشتری از تفاوت این دو نوع سرمایش بیان نموده است.

محاسبه بازده سرمایش مرکزداده

معمولا سیستم بهینه سرمایش مستقیم هوا نسبت به سیستم غیرمستقیم بسیار به‌صرفه‌تر می‌باشد ولی همیشه همراه با یک سری خطرات و محدودیت‌هایی می‌باشد. خطراتی چون آلودگی هوا ، نفوذ رطوبت و همچنین دفعات تعمیر و نگهداری در این نوع سرمایش افزایش می‌یابد. ابزار محاسبه هزینه اشنایدر الکتریک میزان هزینه انرژی، PUE سالانه و همچنین میزان دی اکسیدکرین خروجی برای این دو راهکار  (و البته چند راهکار دیگر ) را با یکدیگر مقایسه می‌کند. این ابزار نشان می‌دهد که چگونه متغیرهای چون موقعیت مرکزداده، ظرفیت IT و دیگر مشخصه‌های برق بر نتایج تاثیر می‌گذراد.

افزایش شناخت از عملکرد هر معماری سرمایش و مقایسه آنها با هم کمک بزرگی در انتخاب تصمصم های درست آینده خواهد شد. این ابزار کاملا در این سمت حرکت می‌کند.

Cooling Economizer PUE Calculator Tradeoff Tool

ابزار محاسبه حالت بهینه سرمایش تنها یکی از ابزارهای محاسبه‌ای می‌باشد که اشنایدر الکتریک به منظور کمک به شناخت و انتخاب مناسب سیستم‌های مختلف در مرکز داده ارائه نموده است.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *