اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

تاخیر در نوسازی زیرساخت فیزیکی مراکز داده عامل اصلی افزایش هزینه های جاری و احتمال خرابی

data center modernization

امروزه مراکز داده بیش از گذشته پویا و دینامیک شده اند. این تغییرات دائمی بازتابی از رفتارهای بازارهای هدف می باشد. در حوزه مرکز داده و در مورد زیرساخت های IT این حوزه، ابتکارات و ابداعات گوناگونی که افزایش کارایی مراکز داده را در پی داشته ­اند، مشوق اصلی سرمایه­ گذاری برای مدرنیزه کردن مراکز داده می­باشند. در نتیجه برای یک مرکز داده نوسازی تجهیزات IT از جمله سرورها، مثلا در هر3 سال، امر غیرمعمولی نمی باشد. ولی مسئله IT تنها قسمتی از معادله مدرنیزه کردن در مراکز داده است.

در مراکز داده علاوه بر IT، مبحث OT (یOperations Technology) نیز وجود دارد. انواع زیرساخت های فیزیکی مانند منابع تامین قدرت، سیستم های سرمایش و سیستم­ های تهویه به طور معمول در مدت ز مان طولانی تری نسبت به تجهیزات IT ، نوسازی می شوند. در برخی موارد نوسازی تجهیزات UPS و CRACS هر 10 سال یک بار انجام می گردد. اما امروزه طراحی تجهیزات OT در آینه پیشرفت های تجهیزات IT دیده می شود. در نتیجه عدم مدیرنیزه کردن سیستم های OT،  باعث افزایش هزینه ها در میان مدت و هم بالا رفتن ریسک خرابی در مرکز داده خواهد شد.

با عدم مدرنیزه کردن زیرساخت های فیزیکی، شرایط زیر برای مرکز داده بوجود خواهد آمد :

  • افزایش هزینه های عملکردی : بازده تجهیزات زیرساخت فیزیکی جدید بسیار بالاتر از تجهیزات قدیمی خواهد بود. نمونه بسیار روشن این موضوع سیستم های UPS است که امروزه دارای بازده نزدیک  به 96 % می باشند در حالیکه UPSهای نسل های پیشین در بهترین حالت بازده 85% درصدی داشتند. برای یک مرکز داده متوسط این تفاوت بازده درطول دوره 10 ساله بالغ بر 400 هزاردلار خواهد شد. لازم به ذکر است در برخی از UPSهای جدید در خالت بهینه میزان بازده تا 99% می باشد. این ارقام برای سیستم های سرمایش جدید در مقایسه با سیتستم های قدیمی تر نیز وجود دارد.
  • کاهش قابلیت اطمینان : زمانی که  از قابلیتاطمینان صحبت می شود  .بسیار مهم است که قابلیت اطمینان اجزاء منفرد زیرساخت مجموعه با قابلیت اطمینان کل مجموعه اشتباه گرفته نشود. قابلیت اطمینان کل مجموعه در حقیقت برابر با قابلیت اطمینان ضعیف ترین قسمت مجموعه می باشد. زمانیکه زیرساخت فیزیکیکی مرکز داده به  مدت 10-12 سال نوسازی نشده باشد، نقاط ضعیف بسیار زیاد شده و سوال اصلی درباره رخ دادن یا رخ ندادن خرابی نیست بلکه سوال درمورد زمان  وقوع این  رخداد می باشد. تجهیزات زیرساخت قدیمی ترنیاز به زمان، تلاش و هزینه بیشتری برای نگهداری و پشتیبانی دارند.
  • محدودیت در چالاکی مرکز داده : امروزه در مراکز داده اصطلاح چالاکی مرکز داده بیانگر نحوه استقرار تجهیزات مرکز داده می باشد به طوریکه به مرکز داده اجازه عملکرد در سرعت مناسب برای پشتیبانی از تغییرات بازار کسب و کار و ایجاد نیازمندی های جدید را بدهد. بازار به سرعت تغییر می کند و در نتیجه مرکز داده نیز می بایست به این تغییر واکنش نشان دهد. زیرساخت فیزیکی که به روز نشده باشد چالاکی کمتری برای این تغییر خواهد داشت. فناوری های جدید مانند زیرساخت های ماژولار و متحرک می تواند باعث افزایش چالاکی مرکز داده شده و در نتیحه از کسب و کارهایی که دائم در حال گسترش و تغییر می باشند، پشتیبانی نماید.

مراکز داده مدرن دارای زیرساخت های فیزیکی می باشند که به منظور جلوگیری از خرابی سیستم دارای علائم هشداردهنده مختلفی می باشند. علاوه بر اینکه در این زیرساخت های در صورت رخداد مشکل، این مشکل به سرعت شناسایی می شود، سرویس های پیمایش کنترل از راه دور، اطلاعاتی درباره میزان دوام انواع خازن ها AC و DC، دوام باتری ها، نحوه کار فن ها دوام ماژولهای برقی، و دیگر تجهیزات منفرد مرکز داده ارائه می دهند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *