مرکزداده مقاله‌ها نقد و بررسی

اهمیت درک پیمایش محیطی در مراکز داده

پیمایش مرکزداده - اشنایدر الکتریک

همه کارکنان مراکز داده می دانند که دما یک پارامتر بحرانی برای تجهیزات می باشد. افزایش چند درجه ای دما می تواند سیستم سرمایش و تجهیزات حساس را تحت تنش قرار دهد. اگر مرکز داده در منطقه ای با آب و هوای محیطی گرم واقع شده باشد. شرایط بحرانی تر خواهد شد. دما در مراکز داده به دقت کامل پیمایش می شود. ولی پارامترهای تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارد که به دقت دما مورد بررسی قرار نمی گیرد. پارامترهایی مثل رطوبت، جریان هوا، آب گرفتگی، دود و همچنین گزارش و پیگری روندها. تغییرات ناگهانی در این پارامترها نیز همچون دما موجب بوجود آمدن خسارات بسیار برای مرکزداده خواهد شد.

دما 

به طور معمول دما پارمتری است که در مراکز داده به دقت مورد پایش و بررسی قرار می گیرد. امروزه دمای استاندارد مراکز داده 18 تا 27 درجه سانتیگراد می باشدکه کمی بالاتر از دمای استاندارد چند سال قبل بوده است. دلیل این امر کیفیت تجهیزات و همچنین میل به کاهش هزینه های سرمایش می باشد.

در بالاتر از این دمای استاندارد، احتمال خرابی در سخت افزارهای مجموعه و از کار افتادن سیستم سرمایش وجود دارد. به این دلیل دما پیوسته در مراکز داده مورد بررسی قرار می گیرد.

رطوبت

میزان دما و رطوبت در ارتباط با یکدیگر می باشند. با نوسان دما، رطوبت محیط نیز تغییر خواهد نمود. رطوبت استاندارد می بایست بین 30% تا 70% RH (رطوبت نسبی) باشد. در کمتر از این میزان رطوبت، احتمال تخلیه الکترواستاتیکی در سیستمهای الکترونیکی و در بالای این میزان رطوبت، احتمال میعان و در نتیجه خوردگی تجهیزات وجود دارد. نگه داری تعادل رطوبتی در میزان گفته شده نقش مهمی در بهبود کارآیی مراکز داده خواهد داشت.

آب گرفتگی

آب گرفتگی ناشی از منابع متفاوتی است. بارشهای شدید جوی و جاری شدن سیل در اطراف مراکز داده به خصوص آنها که در ارتفات کم بنا شده اند، می تواند باعث نفوذ آب به داخل مجموعه و در نتیجه ایجاد خسارت گردد. ترکیدن لوله های آب مجموعه و نفوذ آن به داخل دالان های حساس مراکز داده نیز می تواند یکی از منابع بوجود آمدن خسارت باشد. خرابی در سیستم سرمایش باعث چکه کردن و نشد آب در مراکز داده خواهد شد که این موضوع نیز برای مراکز داده بسیار خطرناک است.

پیمایش آب و مایعات در محیطهای حساس مراکز داده  به منظور آگاهی از اتفاقات ناگهانی کاملا لازم و ضروری است. نصب سنسورهای جریان آب می تواند از تبدیل شدن یک نشد کوچک به فاجعه ای بزرگ برای مرکز داده جلوگیری کند.

دود

در مرکز داده میزان کمی دود به معنی میزان زیاد می باشد. در بسیاری موارد دود، ناشی از خرابی های تجهیزات  الکترونیکی است که منجر به خسارات بزرگ می شود. به طورمثال به کارگیری بیش از اندازه ظرفیت UPSها خطر ایجاد دود و یا حتی آتش سوزی را در پی خواهد داشت.

در مراکز داده که شامل تجهیزات الکترونیکی بسیار و سیم کشی های فراوان وی باشند، میزان ناچیز دود به سرعت به دود فراوان تبدیل خواهد شد. پس به محض شناسایی مقدار کمی دود در مرکز داده می بایست به سرعت وارد عمل شد و  مشکل را حل نمود.

جریان هوا

وجود داشتن میزان مطلوبی از جریان هوا کمک زیادی به سرمایش و خروج هوای گرم از رک ها و سرورهای مراکز داده می نماید. نتیجه هرگونه مسدود شدن جریان هوا، زیانبار خواهد بود.

به منظور تاثیر هرچه بیشتر جریان هوا در مراکز داده، دریچه ها و خروجی های سیستم سرمایش در اطراف رک ها و سنسورها قرار دارد. با پیمایش جریان هوای این وردی و خروجی ها، جریان هوا در مرکز داده نیز کاملا قابل پیمایش و اندازه گیری است.

گزارش و پیگیری روندها

پیمایش پارامترهای مهم محیطی گام مهمی در حفاظت تجهیزات مرکز داده از خطرات و خرابی های احتمالی است.در کنار آن، پیگیری مستمر این پارمترها و بررسی و مقایسه دائم گزارشات نیز به اندازه خود پیمایش پارامترها مهم می باشد. در بسیاری موارد، می توان با رجوع به اینگونه پیگیری ها و مقایسات، خطرات را بسیار زودتر از بروز، پیش بینی نموده و اقدامات لازم را در جهت برطرف نمودن آن انجام داد.

نرم افزارهای بررسی و مقایسه گزارشات علاوه بر ارائه گزارشات حاصل از سنسورهای مختلف مراکز داده، به مقایسه و ارزیابی و تحلیل آنها نیز می پردازند. حتی برای شرکت هایی که دارای مراکز داده در نقاط مختلف می باشند این گزارشات قابل تطبیق و مقایسه با یکدیگر هستند.

پیمایش پارامترهای محیطی امری لازم برای مراکز داده میباشد. پیمایش هرچه بیشتر و بهتر باعث حضور هرچه طولانی تر و قابل اطمینان تر مرکز داده در شبکه جهانی خواهد بود که این امر در دنیای امروز بسیاری حیاتی می باشد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *